Elokampanjaa koronan aikaan – Pathfinder Societyn vuosi Suomessa

Pathfinder Society, Paizo Publishingin Pathfinder RPG:n elokampanja, alkoi myös Suomessa käytännössä heti sen käynnistyttyä vuonna 2008; kampanja kerkesi pyöriä täällä noin vuoden aktiivisesti, kunnes se hiljeni pariksi vuodeksi ja nostettiin sitten uudelleen eloon. Kampanja on jatkanut epäkuolleena siitä lähtien, laajeten ja leviten hiljalleen, saaden epäpyhää energiaa järjestelmäänsä uusien pelaajien muodossa tasaisena virtana puskaradion kautta sekä suurempina sykäyksinä kerran tai pari vuodessa, Ropeconin ja Tracon Hitpointin kaltaisten tapahtumien kautta.

Ensin hyvin lyhyt selitys elokampanjan konseptista sitä tarkemmin tuntemattomille: elokampanja on järjestelmä, jonka avulla periaatteessa kuka vain, voi tuoda yhteisen säännöstön mukaan kootun hahmonsa seikkailuista kertovine tositteineen pelipöytään ja lähteä seikkailemaan. Peleihin on perinteisesti otettu kolmesta seitsemään pelaajaa per pöytä ja kuka tahansa halukas voi lähteä näitä pelejä vetämään ostamalla seikkailuskenaarion. Pathfinder Society on kymmenien tuhansien pelaajien elokampanja, johon Paizo Publishing julkaisee kuukausittain uusia seikkailuita, sekä itsenäisiä, että laajempiin juonikaariin liittyviä skenaarioita. Kampanjoiden vuosittaiset juonet päättyvät ja uudet alkavat vuosittaisissa monipöytäspesiaaleissa, joihin osallistuvat kymmenet pelaajat samanaikaisesti.

Mutta miten kampanja, jonka toiminnan kulmakivenä on pelaajien ilmaantuminen melko spontaanisti pelipöytään satunnaisten ihmisten kanssa useiksi tunneiksi joko näiden koteihin tai ahtaisiin julkisiin pelitiloihin, on pyörinyt pandemian aikakaudella?

Pelipöytien äärestä nettiin

Kasvotusten pelatut Society-pelit ovat käytännössä kadonneet viimeisen vuoden aikana. Satunnaisia pelejä on pelattu kourallinen, mutta esimerkiksi Helsingin, Tampereen ja Oulun säännölliset viikoittaiset tai kuukausittaiset pelipäivät katosivat fyysisistä tiloista viime vuoden alussa eivätkä alustavista suunnitelmista huolimatta ole vielä palanneet. Helsingissä pelattiin pelikaupan tiloissa ja Tampereen pelipäiviin osallistui säännöllisesti paljon ulkopaikkakuntalaisia, joten pelien järjestäminen pandemian aikaan on tuntunut huonolta idealta. Tämä pätee etenkin Tampereella, jossa perinteisesti ei ole vaadittu sitovaa ilmoittautumista peleihin, vaan paikalle on kannustettu ilmaantumaan spontaanisti kokeilumielessä. Lisäksi Tampereen perinteisen pelitilan poistuttua käytöstä, on uusien tilojen etsintä juuri nyt erityisen vaikeaa.

Elokampanjan pelit ovat perinteisesti kukoistaneet Ropeconissa, Traconissa ja Tracon Hitpointissa; näissä kaikissa on myös joskus vedetty monipöytäspesiaaleja. Etenkin Ropecon on vakiinnuttanut paikkansa Suomen maantieteellisesti kuplautuneen Society-pelaajakunnan yhteisenä kohtaamiskenttänä, jossa päästään viettämään aikaa muiden alueiden pelaajien ja hahmojen kanssa. Kaiken kruununa toimii usein monipöytäspesiaali, jossa kaikkien alueiden pelaajat pääsevät liittymään yhteen kukistaakseen ylivoimaiselta vaikuttavan vihollisen.  Vaikka hapenpuute ja yhteen paukkuvat kyynärpäät ovat conipeleissä aina läsnä, ne ovat omanlaisensa sosiaalinen kokemus, jonka vertaista ei ole.

Pandemia osui juuri Pathfinder Societyn kannalta huonoon jamaan: pelaaminen oli juuri siirtymävaiheessa Pathfinder RPG:n ensimmäisestä iteraatiosta kakkoslaitokseen, jonka sääntöjä vasta opeteltiin pelipäivien kadotessa kalentereista. Monet pitkän linjan pelaajat eivät vieläkään ole oikein päässeet ottamaan kosketusta uuteen sääntöjärjestelmään, vaikka seikkailuja on jo julkaistu roima läjä, eikä vanhalle järjestelmälle uusia enää tule. Vastaavasti verkkopeleissä aktivoituneet pelaajat ovat karanneet hahmojensa kanssa niin korkeille tasoille, että pelipöytien muodostaminen pelien siirtyessä jälleen kasvotusten pelaamiseen tulee olemaan haastavaa, sillä jokaisen seikkailun voi pääsääntöisesti pelata vain kerran ja vain tietyntasoisella hahmolla. Vaikka monet pitävätkin uusien hahmojen luomisesta päästäkseen taas pelaamaan alemman tason hahmoja ja seikkailuja, on useilla meistä rajallinen määrä ideoita uusiksi hahmoiksi.

Yhdessä verkossa

Elokampanjan pelaaminen nojaa näinä päivinä vahvasti verkossa tapahtuvaan toimintaan. Alusta saakka Pathfinder Society on hyödyntänyt Paizo Publishingin omia verkkosivuja: sinne raportoidaan pelatut pelit, kirjataan pelaajat ja heidän hahmonsa sekä hyödynnetään foorumeita sääntöepäselvyyksien selvittämiseen ja pelinvetovinkkien saamiseen. Myös Suomen harrastajat ovat pyörineet osittain netissä alusta asti, ensin Mekanismi-wikiä ja Pelilauta-foorumia hyödyntäen, sittemmin omaa PFSFinland-foorumia ja Discord-serveriään hyödyntäen. Mekanismillä on yhä suosijansa esimerkiksi hahmonsäilytykseen siellä jo olevan valtavan kampanjainformaatiomäärän vuoksi. Ei siis varsinaisesti ole ihme, että kampanjan aktiivit solahtivat verkkoon kuin kalat.

Online-pelaaminen esimerkiksi Roll20-alustaa ja Discordia käyttäen on ollut pienimuotoisesti käytössä Pathfinder Societyllä jo muutaman vuoden ajan, mutta vallitsevien olosuhteiden vuoksi verkkopelaaminen on laajentunut valtavasti viimeisen vuoden aikana. Discordissa on pelattu jo kuukausien ajan keskimäärin neljä peliä viikossa, mikä on jopa Societyn tapaiselle hyvin aktiiviselle kampanjalle huikea määrä – normaalisti viikossa saatettiin kyllä pelata maanlaajuisesti enemmänkin kuin neljä peliä, mutta määrät ovat olleet epäsäännöllisempiä ja etenkin paikkakuntakohtainen vaihtelu suurta. Pelejä on pandemian aikaan pelattu säännöllisemmin viikkojen mittaan, kun aiemmin pelejä ilmestyi ryppäittäin alueittain useamman innostuessa samanaikaisesti vetämään pelinvetohousujansa jalkaan.

Kaikki ei kuitenkaan ole verkkopelaamisenkaan kanssa ruusuilla tanssimista. Monet pelaajat, kirjoittaja mukaan lukien, eivät tule toimeen verkkopelaamisen kanssa; kommunikaatio on erilaista, tekniset ongelmat tai rajoitteet voivat tulla vastaan, syitä on monia. Samalla kun joukkoon on liittynyt uusia pelaajia, moni pidempään pelannut on jäänyt kokonaan pelejä vaille, koska uusi peliympäristö ei heille sovellu. Koska kommunikaatio peleistä on aina tapahtunut verkossa, tämä johtaa myös väistämättä tietynlaiseen fomo-ilmiöön, kun osa pystyy pelaamaan ja osa ei. Myös mekaanisesti pandemian aikana aktiivisesti pelaavat pääsevät muilta karkuun, sääntöjärjestelmien pysyessä paremmin mielessä. Lisäksi Society-pelaamisessa on aina ollut pienimuotoinen jatkuvuusongelma: koska pelaajat voivat pelata seikkailuita eri järjestyksessä, eri määriä ja eri hahmoilla, jatkuvia narratiiveja ja hahmojen välisiä suhteita kehittyy heikommin tiettyjen hahmojen noustessa korkeammille tasoille toveriensa ulottumattomiin. Tämä ilmiö on aina ollut olemassa ihmisten aktiivisuuserojen vuoksi, mutta kun osa pelaajista on pandemian vuoksi käytännössä ollut poissa kuvioista jo vuoden, eroja on päässyt syntymään eri lailla kuin ennen.

Yksi selkeä hyöty verkkopelaamisesta on ollut: koska koko Suomi on nyt yhtä potentiaalista pelaajakuntaa, eri alueiden hahmot, pelaajat sekä pelityylit, joita on selkeästi ollut jo vuosia, ovat päässeet kohtaamaan toisiaan ja kehittymään. Kun ainoa kohtaaminen muiden pelaajien kanssa ei ole ollut Ropecon-spesiaalin jälkeinen euforia, josta on kiirehditty seuraavaan pelipöytään tai syömään, pelaajat ovat päässeet juttelemaan toistensa kanssa enemmän.

Uutta putkeen

Selviytymisen ehto on usein uuden keksiminen. Paizon foorumeilla on jo vuosia pelattu foorumimuotoisia pelejä, joissa jokainen pelaaja vuorotellen noppabottia tarvittaessa hyödyntäen pelaa vuoronsa: Suomessa tätä ehdittiin kokeilla parin pelin verran, mutta yhden niistä venähdettyä yli vuoden mittaiseksi saman seikkailun kestäessä normaalimuodossa neljästä kuuteen tuntia, tämä jäi silloin kokeilun asteelle. Uutta kokeilua tälläkin saralla on nyt kuitenkin tehty pandemian aikana ja kirjoittajakin pelaa tällä hetkellä toista kotimaisen Pathfinder Society -foorumipelin yritystä. Aika näyttää, jääkö tämä pelimuoto elämään.

Uusien pelaajien saaminen on aina ollut Pathfinder Societylle elinehto: pitkän linjan pelaajilta loppuu herkästi pelattava tai hahmoideat, pelaamiseen voi kyllästyä, elämä voi tulla tielle monilla tavoin. Uusia pelaajia on saatu jonkin verran verkkopelaamisen myötä, mutta lukemat eivät ole olleet samanlaisia kuin helpon, kasvotusten tapahtuvan puskaradiopromootion aikaan. Pelin kakkoslaitosta kokeilemaan tulleet uudet pelaajat ovat myös joutuneet hankalaan tilanteeseen, kun hyvin alkaneet livepelit jouduttiin keskeyttämään. Toivon mukaan vallitsevan tilanteen kääntyessä parempaan uteliaat aloittelijat ja arpiset veteraanit pääsevät yhtä lailla opettelemaan sääntöjä yhdessä.

Riippumatta siitä, miten asiat etenevät tulevaisuudessa, verkkopelaaminen on tullut suomalaiseen Society-pelaamiseen jäädäkseen. Sen kyky yhdistää maantieteellisesti erillään olevat pelaajat on seikka, josta monet pelaajat ja pelinjohtajat eivät enää ole valmiita luopumaan. Vaikka kasvotusten pelaaminen tulee varmasti palaamaan rytinällä monien sitä aktiivisesti kaivatessa, Discord-serverin äänikanavat eivät tule kumisemaan tyhjyyttään tulevinakaan vuosina. Etenkin pandemian aikana aktiivisena olleet verkkopelien vetäjät toivovat tulevaisuudesta hybridimallia, jossa sekä verkossa että kasvokkain tapahtuvat pelit pysyvät aktiivisina pelaamisen muotoina.

Entäpä ne monipöytäspesiaalit, joissa kokoonnumme yhteen? Nekin ovat verkossa, mutteivat enää vain suomalaisten kesken. Koska roolipelitapahtumat niin Suomessa kuin maailmalla siirtyivät verkkoon, Ropeconin ja Tracon Hitpointin lisäksi suomalaiset pelasivat monipöytäspesiaaleja myös verkossa järjestetyissä PaizoConissa, GenConissa ja Origins Game Fairissa. Itse asiassa samaa tapahtui toiseenkin suuntaan – Ropecon 2020:ssä monipöytäspesiaalissa oli mukana myös venäjänkielisiä pöytiä.


Kiitokseni artikkelin sisällön kokoamisesta kuuluvat muille Suomen Pathfinder Societyn vastuuhenkilöille: en olisi pystynyt itse kertomaan teille sitä, minkä Agape, cheant, Hawthwile, JJL, NiTessine, Propagandalf, TheRiska ja Tomppa minulle raportoivat. Explore, Report, Cooperate!


Kirjoittanut Minna Hiltula, toimittanut Heidi Säynevirta

Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki


Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s