Lokin velhokaverit vastaavat: Päättyykö cthulhuseikkailu aina dynamiittiin?

Cthulhu-myytti pitää sisällään valtavan määrän entiteettejä, jotka ovat toinen toistaan uhkaavampia ja vaarallisempia. Hirviöiden keskellä saattaa hyvinkin käydä niin, että dynamiitti vaikuttaa hyvältä optiolta. Tarkemmin tarkastellessa tämä olettamus kuitenkin menettää tehoaan.

Räjähdys.
Dynamiitti vaikuttaa herkulliselta optiolta.

Myytin kanssa tekemisissä olevia kutsutaan tutkijoiksi. Tämä korostaa sitä seikkaa, että tiedonkeruu on olennainen osa kutakin tapausta. Ryhmän pitää saada selville, mitä heillä on vastassaan ja miten siitä voidaan päästä eroon. Usein vaihtoehtoja on muitakin kuin räjähdys. Kun tarkastellaan Lovecraftin ikonisimpia tarinoita niin huomataan, että dynamiitin käyttö on varsin harvinaista. Otetaanpa pari esimerkkiä.

Call of Cthulhu. Tässä tarinassa päähenkilö Gustaf Johansen kohtaa itsensä Cthulhun. Johansen ajaa hänen lävitseen höyrylaivalla. Kauhukseen hän näkee, miten Cthulhu kerää itsensä kokoon laivan takana. On syytä olettaa, että sama tapahtuisi myös dynamiittiräjähdyksessä. Mitäpä jos dynamiittia käytettäisiin R’lyehissä, Cthulhua vankinaan pitävässä kaupungissa? Tämä optio vaatii ensinnäkin sen, että kaupunki on noussut merenpinnan yläpuolelle, ja Cthulhua pidättelevä mausoleumi on kuivilla. Dynamiitin käyttö tässä tilanteessa olisi erittäin riskialtista kahdesta syystä. Ensinnäkin räjähdys voi rikkoa mausoleumin ovessa olevan Elder Signin, jolloin Cthulhu pääsisi vapaaksi, ja se tuskin on räjäytysten idea. Toinen seikka on se, että rauniot ovat epäeuklidisessa avaruudessa. Räjähdys suuntaa voimaansa mihin sattuu. Ihmiskunnalla ei ole tarpeeksi kokemusta tällaisista paikoista, jotta lopputulos voitaisiin päätellä. On toki mahdollisuus, että dynamiitti tehoaa R’lyehiin, mutta en lähtisi kokeilemaan summamutikassa.

The Dunwitch Horror. Dunwitchin kylää terrorisoi olento, joka on puoliksi ihminen, puoliksi Yog-Sothothin jälkeläinen. Se tuhoaa kokonaisen talon ja syö ihmisiä ja eläimiä. Vaikka dynamiitti saattaisikin olentoa vahingoittaa, se kohtaa loppunsa toisella tavalla. Kolme akateemikkoa loitsii sen pois. Siinä kaikki: yksi loitsu tuhoaa ison hirviön. Loitsut ovat suositeltava tapa hankkiutua entiteeteistä eroon. Ne toimivat paljon varmemmin kuin kömpelöt räjähdysaineet, eivätkä aiheuta vaaraa sivullisille, kuten dynamiitit virittäneille tutkijoille.

The Music of Erich Zann. Tässä lyhyessä tarinassa paha voima pidetään poissa musiikilla. Siinä missä Lovecraftin aikaan käytettiin livemusiikkia, voidaan nykyään koota kätevästi spotify-soittolista pahan pitämiseksi aisoissa.

The Shadow Over Innsmouth. Innsmouthin pikkukaupungissa deep onet lisääntyvät huoletta ihmisten kanssa. Kokonaisten kaupunkien tuhoaminen dynamiitilla on vaivalloista, ellei jopa mahdotonta. Jos oma veresi kantaa hirviögeeniä, miten puhdistat sen? Et ainakaan dynamiitilla.

Dynamiitin käyttö vaatii paitsi osaamista, myös aikaa. Tokihan voit sytyttää dynamiittipötkön kädessäsi ja heittää sen sitten, mutta se on hyvin vaarallista itselle. Jos olet siinä tilanteessa, että joudut käsittelemään dynamiittia näin, on jokin mennyt vikaan. Kunnollinen tutkija kaivaa esille niin paljon taustaa kuin mahdollista, ja toimii vasta sitten. Monesti ratkaisu löytyy okkultismista tai teknologiasta – omasta tai muukalaisten.

Joidenkin entiteettien kanssa voi jopa neuvotella. Mi-got saattavat jopa tarjota mahdollisuutta päästä avaruusmatkalle. Deep onet puolestaan haluavat vain elää omaa elämäänsä paikoissa, joissa saastumattomia henkilöitä ei enää ole. Nyarlathotepin kanssa voi keskustella, joskaan siihen ei pidä missään nimessä luottaa. Mutta keskustelemalla hänen kanssaan voi jäädä henkiin ja järkiinsä. Sitten on vielä ainakin Elder Things, joiden teknologiaan ja tietoon kannattaa tutustua, jos siihen suinkin saa mahdollisuuden.

Dynamiittia voi tosiaan käyttää, mutta siinä on omat riskinsä. Räjähdysaineessa on aina se vaara, että räjähdys tapahtuu ennen aikojaan. Omissa cthulhukampanjoissani hahmojen yleisimmät kuolinsyyt ovat olleet räjähdykset ja auto-onnettomuudet. Hyvin valmistautunut tutkija tietää tarkkaan, mitä hänellä on vastassaan, ja osaa valita oikeat työkalut. Tokihan on heitä, jotka käyttävät toista lähestymistapaa. Olen kuullut kampanjasta, jossa tutkijat kiertelivät ympäri Yhdysvaltoja kenttäkanuunan kanssa ampumassa hirviöitä tykillä.

Cthulhu-mytologiassa on kymmeniä eri lajeja ja jumaluuksia. Perinteisestä kauhukuvastosta niitä voi ammentaa lisää. Osaan näistä dynamiitti ei tehoa. Tutkijoiden kannattaankin valmistella suunnitelmat A ja B, joista ainakin toisen tulee sisältää jokin muu ratkaisu kuin räjäytys. Joihinkin olioihin tehoavat tavalliset luodit, ja silloin Thompson-konepistooli osoittaa hyödyllisyytensä. Okkulttiset ratkaisut ovat monesti tehokkaampia ja pitkäkestoisempia kuin väkivalta. Joskus jopa pelkkä neuvottelu riittää. Esimerkiksi mi-got voivat paljastaa arvokkaitakin teknologisia salaisuuksia. Ei, cthulhuseikkailu ei pääty aina dynamiittiin, tai ainakaan sen ei pitäisi päätyä. Asiansa osaavat tutkijat kyllä löytävät parhaat keinot.


Tämän artikkelin kirjoitti Lokin cthulhu-asiantuntija.


2. Mikä on fantasiamaailman kiireisin olento? Se, joka juoksee kuin hydra päät kolmansina jalkoina.

Viikon puujalka, Sami Nisonen


Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s