Melidian-haastattelu

Tämän vuoden Ropeconissa jaettiin hieman mystisiä lappuja, joissa oli yllä oleva kuva. Lappujen takaa paljastui Melidian-projekti, jota työstää Ville Laakkonen Nordicinakin tunnetun Risto Hiedan toimiessa taustalla. Tätä haastattelua varten otin yhteyttä Villeen ja Ristoon. Loppujen lopuksi Ville vastasi kaikkiin kysymyksiin ja Ristolla ei ollut mitään lisättävää, joten voitte kuvitella virtuaali-Riston nyökyttelemään taustalle.

Ropeconissa jaettu flaijeri

Ropeconissa jaettu flaijeri

Voisitteko aluksi kuvailla lyhyesti, että mikä peli Melidian tulee olemaan?

V: Lyhyesti sanottuna fantasiaroolipeli Melidianin haltiavaltakunnasta.

Mistä idea tähän peliin lähti?

V: Joitakin vuosia sitten pohdin, kuinka hienoa oli pelata Rapieria ja Elhendiä, ja kuinka paljon
sekä pelien maailman kosmologiassa että pelisuunnittelullisissa perusideoissa olisi ammennettavaa
edelleen. Ajatus jatkoi kypsymistään ja lopulta rohkenin kysyä Ristolta siunauksen projektille.

Mitä yhteistä Melidianilla on Elhendin ja Rapierin kanssa? Mitkä ovat sen selkeimmät
eroavaisuudet?

V: Yhteistä on toki perusosaset: fantasia, roolipelaaminen ja haltiat. Enemmänkin kuitenkin
yhteistä hengessä kuin esimerkiksi sääntöteknisesti, Melidian jakaa edeltäjiensä kanssa ajatuksen
pelaamisen helppoudesta, siitä että millä tahansa pelikokemuksella voi saada yhtä paljon irti.

Miten se taas eroaa? Ennen kaikkea peliä voisi ajatella sen ikäpolven edustajan tulkintana
Rapierista ja Elhendistä, joka kasvoi näitä pelatessa 90-luvun alussa. Se näyttää 2010-luvun
roolipeliltä, eikä ole retrotrippi.

Tarkoitus on tehdä kaikki siten, että jonkinlaisella historiallisella ja pelimaailman kuvauksen
tasolla kaikki on linjassa Rapierin ja Elhendin sisällön kanssa. Mikäänhän ei silti sano, etteivätkö
esimerkiksi haltioiden jotkut legendat ja muistot menneistä olisi vain yksi kuvaus tapahtuneista
ja siten uudelleen tulkittavissa tai selitettävissä tarkemmin. Samalla Melidian sijoittuu myös sitä
edeltäneitä ACE Pelien haltiaroolipelien tapahtumia aikaisempaan aikaan, koska mielestäni on
virkistävä palata vaihteeksi taaksepäin.

Ovatko haltiat myös Melidianin pääosassa (Elhendissä pystyi pelaamaan muitakin rotuja,
mutta esimerkiksi kokemustaulukot oli aika tiiviisti liitetty haltioiden hyveisiin)?

V: Haltiat ovat ehdottomasti pääosassa ja ainoana vaihtoehtona pelaajahahmoksi. Tarkoitus on
tarjota toki pelaajille välineitä moniuloitteisempaan haltiakuvaan kuin mitä fantasiagenressä noin
keskimäärin on.

Sijoittuuko peli aikaan jolloin kuivuus autioitti Melidianin vai sitä ennen?

V: Aikaan ennen autioitumista. Tähän asti tarkemmin dokumentoimattomaan ajankohtaan, jolloin
Melidianin haltiat kohtasivat ihmisten kansat ensimmäisen kerran. Ajatus on, että pelaajat saavat
tehdä näistä tapahtumista sellaiset kuin haluavat. Kenties pelata seikkailun siitäkin, miten Melidian
autioitui?

Onko muilla peleillä ollut vaikutusta tähän peliin? Mitkä ovat isoimmat vaikuttajat?

V: Ilman muuta, kuten kaikella pelidesigniin ja pelaamiseen käydyllä keskustelulla jota tässä
vuosien aikana on tullut sivusta seurattua ja joskus lähipiirissä käytyäkin. Kannatan itse
mielikuvitusta liikuttavia pelisääntöjä sellaisten sijaan jotka kahlitsevat sitä. Ensin mainituista
esimerkiksi Over the Edge ja The Mountain Witch.

Millaisen haluaisitte Melidianin olevan pelattuna? Miten ajattelitte päästä siihen
lopputulokseen pelinsuunnittelun kannalta?

V: Jännittävä, sulava, viihdyttävä ja ajatuksia herättävä! En tiedä voiko pelisuunnittelulla aivan
älyttömästi vaikuttaa koska pelisessio sinänsä koostuu niin monista eri tekijöistä, ennen kaikkea
pelaajista ja heidän toiveistaan, keskinäisistä suhteistaan ja pelihistoriastaan. “Tosi hyvä peli”
useimmiten tarkoittaa “tosi hyvää porukkaa”. Silti pelisuunnittelulla on väliä. Joitakin juttuja voi
rajata ulkopuolelle sillä tyylillä, että “tästä nyt ei ainakaan ole kyse”. Ja samalla voi rohkaista
johonkin muuhun. Ristohan on mestari rohkaisemaan johonkin, ihan Suomen Greg Stafford tältä
osin!

Uskon että kaikki mitä sääntökirjaan on kirjattu on lähtökohtaisesti osa peliä. Eli jos pelaaja
joutuu ensin selvittämään monimutkaisin laskukaavoin hahmonsa kuukausiansiot, ei pelinjohtajan
pidä pahastua jos kyseinen hahmo marssii mysteerin ratkomisen sijaan ensimmäisenä ostamaan
pyyhekumeja koko rahalla.

Voitteko kertoa mitään Melidianin pelimekaniikoista?

V: Hahmonluonnin osalta sääntöjen on tarkoitus rohkaista pelaajat kuvailemaan ja visualisoimaan
hahmoaan ja siten jakamaan sen kuvitelmansa muiden kanssa sen sijasta että lyödään kehiin vain
strenaa ja inttii. Ei toki mitään Päivässä Aleksis Kiveksi-harjoituksia, vaan hahmojen ominaisuudet
ovat tämän sorttisia.

Muuten peli käyttää dramaattisissa tilanteissa ihan perinteisiä noppia. Kuitenkin lähtökohta on,
että kaikki hahmot välttyvät Super Marion kohtalolta. Eli jos minä haluan päästä linnan osaan
jossa prinsessa on, ei heitetä hiipimistä, näkymättömyyttä jne. sinänsä vaan heitetään noppia
siitä mistä itse asiassa on kyse eli onnistuuko hahmoni pääsemään tavoitteeseensa. Tällä tavoin
onnistunutta heittoani ei voida mitätöidä kuten perinteisissä kykytarkistuksissa vain toteamalla
että vaikka onnistuin pääsemään oletettuun paikkaan, onkin prinsessa toisessa linnassa. Uskon että
pelinjohtajalla riittää puuhaa ja iloa vaikka ylituomarin rooli jaetaankin tavallaan kaikkienkesken.

Missä vaiheessa projekti on tällä hetkellä? Mikä on pelin julkaisuaikataulu?

V: Projekti on siinä vaiheessa että pian voi sääntöjä tosissaan vielä testailla, ja allekirjoittanut
hakkaa sillä aikaa kasaan ranskalaisia viivoja vihkomerkintöjä kaikesta muusta sääntökirjan
sisällöstä. Julkaisun olisi tarkoitus tapahtua vuoden 2013 Ropeconissa.

Millainen pelistä tulee fyysisesti (kannet, sivumäärä, kuvitus)? Minkä kokoinen painos pelistä
otetaan?

V: Sivumäärästä tai painoksen suuruudesta en uskalla sanoa vielä julkisesti mitään. Helpompi
puhua vain asioista jotka tietää varmaksi! Elhendiä pienempi formaatti on kuitenkin kaiketi
käytännöllisin. Kuvituksesta sai esimakua Ropeconissa jaetusta mainosflyeristä, eli visuaalisen
ilmeen voi sanoa olevan ammattimaisissa käsissä.

Riston kaikki varmasti tuntevat jossain määrin, mutta voisitko Ville kertoa hieman itsestäsi ja
siitä mitä olet puuhaillut roolipeleihin liittyen ennen tätä projektia?

V: Olen Ville ja pidän roolipeleistä. Itseasiassa olen pitänyt jo reilun parikymmentä vuotta.
Pelejä on omasta porukasta noussut myyntiinkin asti, mutta itse olen vain ollut testaajan tai
sattumanvaraisen ideoijan roolissa ennen Melidiania. Ja toki joitain vuosia on tullut alan liikkeessä
työskentelyllä jo hankittua kissalle ruoka kuppiin.

Millaiset ovat teidän roolit tähän projektiin liittyen?

V: Idea ja vastuu pelistä ovat minun, kun pääasiallisesta suunnittelusta vastaan. Jokaisen ideani olen
kuitenkin hyväksyttänyt Ristolla ja ideoita vaihdetaan ja hiotaan yhdessäkin.

Keitä muita henkilöitä kuuluu tähän projektiin?

V: Monet sellaiset ihmiset, joiden nimeä ei kirjasessa ehkä sitten edes lue ovat kuitenkin suureksi
avuksi. Jo esille tulleiden kahden nimen lisäksi voi mainita Hans Zenjugan kuvittajana ja mukana
on toki jos jonkinlaista testaus- ja tuurausjoukkoa.

Onko teillä suunnitelmissa muita roolipeleihin liittyviä projekteja?

V: Suunnitelmien sijaan on ehkä paremminkin haaveita. Mutta niistä on liian vielä puhua!

Keskustelu aiheesta pelilaudalla – http://pelilauta.fi/index.php/topic,920.msg12874.html#msg12874

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s