The Eternals alpha

The Eternals on kesällä 2017 julkaistava uusi suomalainen roolipeli, josta ilmestyi tämän vuoden Ropeconissa Alpha-versio. Tämä artikkeli perustuu tuon alpha-version ja pelin mekaniikkasuunnittelija Arhi Makkosen haastatteluun. Pelin kotisivut löytyvät osoitteesta http://theeternals.tk/

7ffb36_05bba746cb6844d8947d6b04fa53eb22-mv2_d_2480_2363_s_2

The Eternals on steampunk/fantasiapeli maailmasta, jossa ihmiskunta on saavuttanut teollisen vallankumouksen valjastamalla pelille nimensä antaneiden ”ikuisten” tuottaman energian käyttöönsä. Pelaajien hahmot ovat yhteiskunnan reunamilla eläviä rikollisia tai onnenonkijoita. Tekijöiden itsensä mukaan peli yhdistelee Final Fantasy VI ja Dishonored –pelien maailmoja lisäten mukaan mausteita Lovecraftilta sekä Order 1886-pelistä, Peaky Blinders-tv-sarjasta ja Uncharted-pelisarjasta. Jo pelkän Alphan perusteella kyseessä on maukas ja kiinnostava keitos, joka tuo itselleni yllämainittujen lisäksi mieleen myös Thief-pelit. Alphan kuvitus ja tyyli tukee tekstiä erittäin hyvin ja etenkin varusteiden esitteleminen katalogimaisina mainoksina on todella toimiva juttu.

Pelin asetelma pohjautuu Arhi Makkosen, Jani-Matti Tirkkosen ja Reino Hämäläisen vuoden 2014 larppiin ’Ikuiset – tarina herroista ja jumalista’. Kyseisen larpin tausta on myös mielenkiintoinen: Arhilla on ollut tapana tehdä joka vuosi larppi marraskuun viimeiselle viikonlopulle kahdeksassa viikossa alusta loppuun. ’Ikuiset – tarina herroista ja jumalista’ kertoi laittomasta huutokaupasta, missä oli myytävänä neljä jumalaa. Paikalle saapui monenlaista ostajaa, mutta peli päättyi lopulta jumalten vapautumiseen ja siitä aiheutuvaan sekasortoon. Tekijöiden tarkoituksena oli kirjoittaa lisää larppeja Ikuisten maailmaan, mutta ne eivät kuitenkaan lähteneet käyntiin.

alpha_011

The Eternalsin systeemi on kevyt ja mielenkiintoinen. Pelaajilla on ominaisuuksien verran toimintapisteitä. Jokainen piste vastaa yhtä noppaa. Heittoon käytetään haluttu määrä toimintapisteitä ja haetaan onnistumisia: 6 on onnistuminen ja tuplat on onnistuminen. Heitosta vaaditaan yleensä 1-3 onnistumista. Systeemi on yksinkertainen myös aloittelijoille, joskin on aika vaikea arvioida, millä noppamäärällä onnistuminen on mitenkin todennäköistä. Toki mukana on muutoksia varusteista ja viimeisestä yrityksestä, mutta systeemin runko on yksinkertainen. Pelisysteemin tausta on yhtä mielenkiintoinen kuin maailmankin: Vuonna 2015 Arhin oli tarkoitus tehdä 8 viikon larppi-projektikseen Dyyni-henkinen sci-fipeli ’Kahdeksas suku’. Pelin kirjoitusaika loppui kuitenkin kesken, joten se päätettiin pelata pöytäroolipelinä vain pari tuntia ennen larpin alkamista. Pelaajaporukka oli pöytäroolipelikokemukseltaan todella hajanainen, joten Arhi lähti luomaan pelille uutta systeemiä, joka olisi dramaattinen, mutta silti todella helppoa oppia.

The Eternals on kaiken kaikkiaan hyvin mielenkiintoinen projekti. Se on jo nyt todella hyvännäköinen ja monilta osiltaan lähes valmis. Itse jäin kaipaamaan lisää materiaalia siitä, keitä hahmot ovat ja millaisia heidän vastuksensa ja seikkailut pelissä voisivat olla. Toivottavasti saan vastauksen lopullisessa kirjassa. Tekijöiden mukaan se tulee sisältämään lisää tietoa maailmasta, ja antaa enemmän ohjeita pelinjohtajalle.

Tekijät kirjoitettavat mm. pelatuista seikkailuista blogiin https://theeternalsblog.wordpress.com/


Artikkelin on kirjoittanut Jukka Sorsa, toimittanut Massi Hannula Thorhauge.