How to kaupunkipeli

Yleisesti määriteltynä kaupunkipelaaminen on larppaamista, jossa ei pelata vain yhden yksityisen tilan sisällä, vaan julkiset alueet otetaan osaksi pelin maailmaa ja lavastusta. Kaupunkipeli saattaa olla joukko erillisiä kohtauksia eri paikoissa kaupunkialueella, tai koko kaupunkia syleilevä viikonlopun mittainen 360-asteinen immersiosukellus, jossa kaikki ympärilläsi on “osa larppia”.

Tässä artikkelissa annan vinkkejä hahmon syventämiseen kaupunkipelissä, jossa hahmot tulevat valmiina pelinjohtajalta. Lisäksi annan vinkkejä pelin suvantokohdista selviämiseen ja ylipäänsä siihen, miten kaupunkipeliin kannattaa valmistautua, sekä pelinjohtajan että pelaajan näkökulmasta.

Luonne ja ikä

Yksi tärkeimmistä aspekteista etenkin kaupunkipelin hahmossa on se, että hahmoa kiinnostaa pelimaailman tapahtumat ja ympäröivät ihmiset tai otukset. Ei kannata kirjoittaa syrjäänvetäytyvää hahmoa, jos ei ole luonut sovittua juonikuviota siitä, miten hahmo on tosi hiljainen ja omissa oloissaan viihtyvä mutta silti niin kiinteä osa kaveriporukkaa, että hänet raahataan väkisin mukaan kaikkialle.

Hahmon ei tarvitse olla yltiökiinnostunut kaikesta mahdollisesta, mutta juuri sen verran kyllä, että jos joku ehdottaa karaokea, leffaa tai jonkin oudon paikan huvikseen tutkimista, hahmoa voisi kiinnostaa vaikka vain sen takia, ettei sillä ole muuta tekemistä – vaikka tavallisesti se ei tuollaisia juttuja teekään, tai ainakaan vasta tavattujen henkilöiden kanssa. Näin sinun ei tarvitse pelaajana lähteä mukaan vain koska haluat jotain tekemistä, vaikka hahmoasi ei oikeasti voisi vähempää kiinnostaa.

Hahmon ikä kannattaa asettaa mahdollisuuksien mukaan pelaajan offgame-iän mukaan, sillä jos pelissä 30-vuotias hahmo ei pääse baariin koska pelaaja on 20-vuotias, sen selittäminen voi tuntua turhalta immersion rikkomiselta. Tätä voi tosin ennakoida pelaajien hengailupaikkavalinnoilla ja sillä, että pelaajat ovat tietoisia kanssapelaajiensa iästä. Pelinjohdon tulisi huomioida tämä seikka pelipaikkojen suhteen ja varmistaa, että kaikki pelaajat pääsevät sisään ainakin hotspotteihin (näistä lisää alempana).

Monesti kaupunkipeleihin on ikäraja, koska peleissä hyödynnetään baareja pelipaikkoina. (Kuva kampanjasta Bloody Hell in Helsinki, kuvaaja Anni Ekström)

Kontaktipiiri

Kontaktipiiri on erityisen tärkeää luotaessa hahmoa mihin tahansa peliin. Mutta erityisesti jos kaupunkipeliin tai -kampanjaan tulee uusi pelaaja, hänet kannattaa laittaa hahmoryhmään, jossa on kokeneita tai kampanjassa aiemmin mukana olleita pelaajia. Näin pelaaja pysyy pelissä mukana paremmin, etenkin jos se sisältää paljon liikkumista. Hän tutustuu nopeasti menomestoihin ja saa uusia kontakteja. Seuraavassa pelissä voikin hypellä jo itsenäisesti eestaas.

Hahmojen ryhmiin asettaminen on myös erityisen tärkeää kaupunkipelissä. Yksin jäädessä ei ole helppo liittyä muihin ryhmiin, koska pelaajat ovat hajaantuneena ympäri kaupunkia.

Tällaista tilannetta silmällä pitäen kannattaa suunnitella hahmolle sellainen luonne, mielenkiinnon kohde tai kontakteja, joita hyödyntämällä peli saadaan taas mielekkääksi, vaikka pelinjohto ei pystyisikään heittämään hahmoja fiksusti suoraan mihinkään uuteen juttuun. Näin hommaan ei tule pakkopullan tuntua tai sellaista oloa, että täytyy väkisin änkeä itsensä juttuihin mukaan, vaikka hahmoa ei kiinnostaisi.

Esimerkki: Kaksi hahmoa neljän hengen porukasta löytää uusia kivoja tyyppejä ja alkaa hengata niiden kanssa. Kahdelta jälkeen jäävältä loppuu tekeminen, koska hahmoilla oli esim. yhteinen salapoliisitiimi, joka ei enää toimi kun kaksi lähti, ja kaksi muuta oli riippuvaisia porukasta.

Esimerkki: Hahmo on osa tiivistä ryhmää, mutta ryhmän muut jäsenet kuuluvat myös toisiin ryhmittymiin, joten kun muissa ryhmittymissä alkaa tapahtua, tämä yksi hahmo jää yksin vailla omaa ryhmää, jonka kanssa liikkua tai olla.

Ylipäänsä kannattaa olla ainakin yksi hahmo, jonka kanssa hahmosi tulee toimeen ja jonka puoleen hahmosi voi tarvittaessa kääntyä. Se joku, jonka voit soittaa kahville kun tulee tylsää.

Tukikohta

Hahmoilla kannattaa olla oma tukikohta. Olkoon se koko porukan yhteinen tai hahmosi oma, mutta joku paikka, jonne voi vetäytyä kun pelissä tulee hiljaista ja tarvitsee viettää jokunen tunti. Aina parempi, jos esim. pelin Facebook-pelaajaryhmässä tai foorumilla on ketju, jossa voi offgame kertoa muille pelaajille omasta sijainnistaan. Tällöin muutkin kuin hahmon kontaktit voivat suuressakin kaupungissa “vahingossa” törmätä hahmoon. Paikka voi esimerkiksi olla kahvila tai jonkun hahmon koti.

Hiljaiset hetket

Varaudu hiljaisiin hetkiin. Keksi itsenäisesti tekemistä hahmollesi pelissä. Mene leffaan, piirrä, käy kävelyllä, syö, juttele maailmanmenosta muiden hahmojen kanssa siinä maailman pelastamisen ohessa. Sitä normaalia elämää. Kaupunkipelit ovat usein pitkiä, joten tyhjiä aukkoja tekemisessä tulee.

Nukkuminen

Kaupunkipelistä voi irrottautua menemällä yöksi offgame nukkumaan. Mutta hauska kokemus on myös järjestää ingame-yösija, jossa voit pelata hahmosi nukkumaan menemisen ja heräämisen. Tärkeintä on kuitenkin huolehtia, että se yösija löytyy, in tai off, hyvissä ajoin.

Konna.infossa osa pelaajista sulautui täysin ihmismassaan, osa kiinnitti enemmänkin huomiota (Kuva kampanjasta konna.info, kuvaaja Janina Kahela)

Pelaaminen julkisella paikalla

Koska pelaamme kaupungilla, ulkopuolisia ihmisiä on väkisinkin ympärillä koko ajan. Hyvä pohjasääntö on, että hahmosi kannattaa olla tietoinen ympäristöstään. Silloin se ei pelin tiimellyksessä unohdu pelaajaltakaan, vaikka hahmo olisikin väkivaltainen tai äkkipikainen. Anna hahmollesi syy olla aiheuttamatta hurjan näköistä kohtausta julkisesti, vaikka hänen tekisikin mieli tirpaista jotakuta turpaan just nyt.

Ulkopuoliset eivät tiedä että pelaatte. He soittavat poliisille, tulevat väliin, huolestuvat jos käyt väkivaltaiseksi, uhkailevaksi tai huudat toiselle pelaajalle. Te kaksi pelaajaa tunnette tilanteen, mutta muille paikalla oleville se näyttää yhtä aidolta kuin mikä tahansa muu tilanne. Ihmiset ympärillänne eivät ole antaneet suostumustaan peliin osallistumiseen, joten tätä täytyy kunnioittaa ja olla vetämättä heitä mukaan kohtauksiin.

Asereplikat

Puukko vyöllä käveleminen kaupungilla ei ole sallittua. Huomaa, että ulkopuolisille replikasi ja lateksiaseesi saattavat näyttää aidoilta. Älä ikinä ota replika-asetta tai lateksiveistä esille julkisesti, äläkä kulje sellainen esim. takin alle piilotettuna, koska ammattimainen turvahenkilöstö sen kyllä huomaa. Jos jostain syystä hahmollasi on airsoft-ase mukana, tarkista ettei siinä ole kuulia.

Hotspotit

Pelissä kannattaa aina olla jokin vain pelaajille määritelty paikka. Se voi olla baarin kabinetti tai esimerkiksi kokonaan erillinen juhlatila. Hotspotin tarkoitus on olla paikka, jossa pelaaja tietää voivansa varmasti törmätä muihin pelaajiin, ja mieluiten jopa sellainen suljettu tila, jossa voi pelata rajummankin näköisiä kohtauksia huolestuttamatta ulkopuolisia.

Alkoholi

Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys peleissä, mutta pieni viinin siemailu tai selvinpäin pelaaminen luo parempaa tunnelmaa kuin kännissä pelaaminen. Tämä ei yleensä ole ongelma, mutta pelin meiningeissä, etenkin baarissa pelatessa, saattaa oma tahditus unohtua. Pyri aina anniskelutilanteissa tilaamaan tuoppi vettä jokaisen alkoholiannoksen kanssa. Myös limua, alkoholittomia drinkkejä tai ihan vain vettä voi juoda baarissa tai asunnolla!

Pelinauha

Pelaajat kannattaa kaupunkipelissä merkitä jollain tavalla, josta he tunnistavat toisensa. Ei vain siksi, että osa pelaajista ei tunne toisiaan, vaan koska pitkässä pelissä osa pelaajista saattaa haluta vetäytyä hetkeksi pois pelistä esimerkiksi syömään (koska vampyyrithan ei Mäkkärissä syö, eikö?). Tällöin esimerkiksi ranteeseen sidottava nauha, joka roikkuu hihasta näkyvillä vaikka takki olisikin päällä, toimii hyvänä merkkinä kanssapelaajalle siitä, milloin toista saa lähestyä.

Syöminen, juominen, laturi

Pelissä saattaa olla kiireistä ja vauhdikas meno, mutta jos pelaaja unohtaa syödä, homma menee penkin alle missä tahansa pelissä. Etenkin pitkässä kaupunkipelissä kannattaa huolehtia nesteytyksestään, ja ruokailusta voi tehdä ingame-elementin. Menkää hahmoryhmän kanssa syömään, oli se sitten hieno ravintola tai hampurilaismesta.

Hyvä vinkki on muistaa tämä: vaikka hahmosi oikeasti söisi kalliissa ravintolassa, voit hyvin käydä syömässä edullisemminkin. Voit perustella sen hahmonasi jotenkin, tai livahtaa offgameen, jos koet että se rikkoisi hahmoasi liikaa ja olet yksin liikenteessä.

Kännykän laturi (ja varavirtalähde jos sellaisen omistaa) kannattaa pitää mukana läpi pelin, koska viime kädessä kännykkä saattaa olla ainoa keino löytää muut pelaajat, jos olet erkaantunut muista.

Vuoden 2017 aikana pelattava Piiri-kampanja on saanut oman versionsa kaupunkipelaamisen aapisesta, ja se on helposti muunneltavissa myös muiden kaupunkipelien ohjenuoraksi jos sitä haluaa käyttää.

Suomessa on pelattu kaupunkipelejä jo pitkään. Ensimmäisiä käytännön ohjeita kaupunkipelaamista varten on laatinut Dare Talvitie. Ohjeen englanninnos on tehty vuoden 2004 Solmukohtaa varten. Turussa 2000-luvun alussa pelatun Pimeyden Maailma </a -kaupunkipelikampanjan (Susanna Leppälahti ja työryhmä) kotisivuille on myös koottu kaupunkipeliohjeita. Myös Neonhämärä- ja Tonnin stiflat -kampanjoiden (2008–2012 ja 2014, Niina Niskanen ja Simo Järvelä) kotisivuille on laadittu kaupunkipeliohjeet. Dare Talvitien ohjeistusta on sovellettu myös Konna.info-kampanjassa Helsingissä (2015–2016).


Artikkelin kirjoittanut Janina Kahela, toimittanut Niina Niskanen.