Synti ja pelastus

Pietarissa sijaitseva Moikan palatsi toimi aikoinaan Jusupovien aatelissuvun asuinsijana. Se on myös munkki Rasputinin murhan näyttämö. Prinssi Feliks Jusupov tovereineen houkutteli hänet palatsiin tappoaikeissa 30.12.1916. Tarinan mukaan munkin tappaminen ei ollut helppoa vaatien lopulta myrkkyä, luoteja ja hukuttamisen jäiseen jokeen.

Palatsi on nimetty Moika-joen mukaan. Jusupoveilla oli paljon muitakin palatseja, joten palatsin nimeäminen heidän itsensä mukaan olisi ollut hämmentävää eikä kertoisi, mikä palatseistaan on kyseessä.

Nykyään Palatsi on museo. Redemption-larppimme perusidean keksinyt Maria Pettersson kävi paikan päällä hakemassa larpille inspiraatiota ennen kuin korona teki matkailusta mahdotonta. Kotisivujamme koristava kuva on otettu palatsista.

Kuvassa on kultainen ortodoksiristi, jossa on kuvattuna Jeesus ristillä. risti seisoo kiviseinää vasten puujalustalla ja siihen osuu kohdevalo.
Risti Rasputinin murhaajan kotona. Kuva: Maria Pettersson

Pakko tehdä syntiä

Rasputin liitetään usein hlystien uskonlahkoon. Siperialaisilla hlysteillä oli mielenkiintoinen teologinen ajatus: Pelastus, englanniksi redemption, on kaikki kaikessa. Mutta onko pelastus ja anteeksianto mahdollista, mikäli ei ole tehnyt syntiä? Silloinhan ei ole mitään anteeksiannettavaa? Tämän vuoksi on tärkeää tehdä syntiä!

Juuri tästä kumpuaa historiallisen larppimme perusidea. Se sijoittuu Venäjälle, aikaan juuri ennen tsaarinvallan loppua. Hahmot ovat venäläisiä aatelisia, taiteilijoita ja kapinallisia, jotka joko kuuluvat yhteiseen kulttiin tai haluavat liittyä siihen. Larpin uskonnollinen yhteisö on hakenut inspiraationsa historiallisista hlysteistä sikäli, että synnin tekeminen on avain pelastukseen.

Redemptionissa historiallinen tarkkuus ei ole pääosassa. Kyseessä on historiallinen larppi samalla tavalla kuin The Favorite ja Marie Antoinette ovat historiallisia elokuvia. Tärkeintä on pelaajan ja hahmon mahdollisuus tutkia synnin ja pelastuksen kokemusta larpin keinoin.

Luonnehtiessaan larpin alkusysäystä Maria Pettersson toteaa, että monessa kulttilarpissa oppii miksi ei haluaisi olla kultissa. Tässä larpissa on päinvastoin kyse siitä, miksi ihmiset kuuluvat kultteihin. Mitä he saavat siitä?

Maria myös kirjoittaa larpin hahmot. Toimin itse larpin pääsuunnittelijana ja Massi Hannula on tuottaja. Olen Marian kanssa tehnyt aiemmin larppeja Parliament of Shadows ja Halat hisar, sekä Massin kanssa larppia Tuhannen viillon kuolema.

Larpissa uudet kokelaat liittyvät uskonnolliseen yhteisöön. Syntiä tehdään yhdessä pelastuksen toivossa, hurmos tiivistyy. Pyrkimyksenämme on tehdä larppi, jossa osallistujien on mahdollista synninteon ohella kokea todentuntuinen uskonnollinen kokemus fiktion tarjoamissa puitteissa.

Turvallisuus

Olen itse huomannut intensiivisissä pieniä yhteisöjä kuvaavissa larpeissa erikoisen ilmiön. Pelaamani larpit kuten Baphomet ja House of Craving ovat periaatteessa kauhupelejä. Niissä hahmoille tapahtuu kammottavia asioita ja he ovat julmia toisiaan kohtaan. Silti pelaajayhteisöt ovat usein siinä määrin poikkeuksellisen lämminhenkisiä ja positiivisia, että larpin jälkeen niitä jää kaipaamaan.

Oma kokemukseni larpintekijänä on, että mikäli pelaajien halutaan päästävän irti ja revittelevän synkkien teemojen parissa, se onnistuu parhaiten, mikäli turvallisuusasiat ovat kunnossa. Jos pelaajilla on hyvä ja turvallinen olo, he voivat mennä paljon pidemmälle kuin mikäli he joutuisivat olemaan varuillaan. Tämän vuoksi on tärkeää panostaa larpin henkiseen turvallisuuteen, mikäli haluaa käsitellä sellaisia aiheita, kuin tässä larpissa käsittelemme.

Toinen turvallisuuskysymys muodostuu tietenkin koronasta. Tätä kirjoittaessani Helsinki on lockdownissa ja ajatus Redemptionin tyylisestä iholle tulevasta larppaamisesta tuntuu utopistiselta. Perehdyttyämme virallisiin tietoihin pandemian käsittelystä ja kehityksestä näyttäisi kuitenkin siltä, että larppi olisi mahdollista järjestää vastuullisesti marraskuussa. Olemme laatineet suunnitelmamme sillä oletuksella, että ennusteet pitävät paikkansa.

Korona on kuitenkin opettanut tilanteiden muuttuvan. Siksi varaudumme myös siihen, että syksyllä tilanne on huonompi kuin mitä nyt luvataan.

Pelastus

Henkilökohtaisesti olen kaivannut harvaa asiaa koronan aikana niin paljon kuin larppaamista. Siksi onkin ollut hauskaa suunnitella Redemptionia, koska se kantaa mukanaan toiveen paremmasta, vaikka sitten oman syntisen kulttilarppimme muodossa. Toivon, että nykyiset viralliset ennusteet pitävät paikkansa.

Larpissa on monenlaisia hahmoja. Useimmat perustuvat historiallisiin henkilöihin, tosin niistä tehdään aina peliin sopiva tulkinta.  Pelikokemus edellä, historialliset seikat kakkosena. Kaikki hahmot uskovat pelastukseen ja syntiin, mutta suhtautuminen aiheeseen vaihtelee.

Oma suosikkini on yhdistelmä, jossa hahmo ei halua tehdä syntiä mutta tietää että nyt on vaan pakko, kuolemattoman sielun puolesta.

Lisätietoja larpista osoitteesta www.nordicrpg.fi/redemption

Ilmoittautuminen alkaa huhtikuun loppupuolella

Liity pelistä kiinnostuneille suunnattuun FB-ryhmään osoitteessa www.facebook.com/groups/3660293680757897


Artikkelin kirjoitti Juhana Pettersson ja sen toimitti Heidi Säynevirta.


Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s