Elämää pommitusten alla

Kesäkuussa tuleva Seaside Prison –larppi muuttui yllättävän ajankohtaiseksi, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Sota Euroopassa hallitsee mediaympäristöä. Uutiset ovat täynnä liikuttavia tarinoita pakolaisista ja sodan keskellä elävistä ihmisistä. Suomalaiset ovat alkaneet pohtia sotaa ja miehitystä uudella tavalla, mikä voi tehdä pommituksia käsittelevästä larppikokemuksesta koskettavamman.

Ensimmäisen kerran veimme osallistujat miehitettyyn Suomeen Halat hisarissa (Piiritystila, 2013, 2016). Tämä palestiinalais-suomalainen larppi sijoittui vaihtoehtotodellisuuteen, jossa Suomen poliittinen tilanne muistutti Palestiinaa. Suomalaiset eläytyivät miehitykseen oman kulttuurinsa kautta, ilman että kenenkään tarvitsi miettiä vieraan kulttuurin esittämistä. Seaside Prisonia on ollut suunnittelemassa Halat hisarin tekijöistä itseni lisäksi palestiinalainen Mohamad Rabah. Kolmas larppisuunnittelijamme on norjalainen Martin Nielsen, joka on merkittävä tekijä Oslon blackbox-larppiskenessä ja ollut mukana järjestämässä larppeja ja larppifestivaaleja mm. Palestiinassa ja Valko-Venäjällä.

Halat hisar oli varsin pitkä larppi (yli 24h), joka vaati osallistujilta töitä hahmon ja materiaalien sisäistämisestä lähtien. Tällainen larppi saattaa tuntua vaikeasti lähestyttävältä, jos tulee perinteisen larppiskenen ulkopuolelta. Yhtenä ideana Seaside Prisonin takana olikin käsitellä Palestiina-teemaa kompaktissa formaatissa (Seaside Prison kestää 4-5 tuntia), joka ei vaadi lainkaan ennakkovalmisteluja. Larppiin voi ostaa lipun ja kävellä kuin teatteriin (toki sillä erotuksella, että larpissa osallistuja osallistuu). Inspiraationa toimi muissa pohjoismaissa kukoistava blackbox-skene. Blackbox-larpit ovat tyypillisesti lyhyitä, yhdessä huoneessa vedettäviä larppeja, joihin ei tarvitse valmistautua, ja joissa hyödynnetään valo- ja äänisuunnittelun kaltaista teatteritekniikkaa.

Halat hisarissa oltiin miehitetyssä Helsingissä. Kuvaaja Tuomas Puikkonen (2013).

Seaside Prison ammentaa Halat hisarin maailmasta mutta toimii abstraktimmalla tasolla. Ainoa mitä osallistujan tarvitsee tietää, on että ollaan saarretussa kaupungissa meren rannalla, pommitusten uhan alla. Siinä, missä Halat hisar sijoittui Helsinkiin, Länsirannan miehitettyä palestiinalaisaluetta muistuttavalle Etelärannikolle, sijoittuu Seaside Prison Ahvenanmaalle, jonka tilanne on samankaltainen kuin Gazassa.

Blackbox-formaatti istuu hyvin Gazan olosuhteiden käsittelyyn. Suljettuun, rajattuun tilaan sovitettu larppi sopii symbolisella tasolla kuvaamaan tilannetta, jossa suuri määrä ihmisiä asuu tiiviisti pienellä alueella, jolta ei pääse pois (Espoo on pinta-alaltaan suurempi kuin koko Gazan kaistale). Yhtenä inspiraationa larpille toimi tarina gazalaisesta perheestä, jossa kaikki nukkuivat pommitusten aikana samassa huoneessa – jotta ei kävisi niin, että osa heistä kuolee ja osa jää elämään menetyksensä kanssa.

Seaside Prisonin hahmot muodostavat kaksi meren rannalla naapuruksina elävää perhettä. Näiden arkea ja ihmissuhteita kehystävät larpin aikana tapahtuvat pommitukset, joissa osa hahmoista kuolee. Uhreja ei ole valittu draaman lakien mukaan, vaan halusimme kuvastaa todellisuuden satunnaisuutta arpomalla, kumpaan taloon ja mihin huoneisiin pommit osuvat. Yksi Seaside Prisonin kohtauksista on hääjuhla, mutta jos jompikumpi hääparista kuolee ennen sitä, larpataan tavallista päivää.

Seaside Prisonissa meri on luotu videolavasteella. Kuva testilarpista joulukuussa 2019, kuvaaja Katri Lassila.

Blackbox-larpit ovat usein kokeellisia, ja niille on tyypillistä, että asioita käsitellään symbolisella tasolla. Muutaman tunnin aikana voidaan käydä läpi useampi päivä. Seaside Prisonissa talot rakentuvat lattiaan liimatusta tanssimattoteipistä Lars von Trierin Dogville-elokuvan tyyliin. Miehitystä vastustaviin mielenosoituksiin – joissa on riski tulla ammutuksi – osallistumista kuvastetaan hyppäämällä hyppynarua, jonka toista päätä pyörittää Kuolema.

Larpin ympäristö rakentuu valoista, äänistä, ja vapauden kaipuuta korostavasta meriaiheisesta videolavasteesta. Valojen ja äänten avulla ilmennetään vuorokaudenaikojen vaihtelua ja pommituksia. Äänimaailmassa on käytetty hyväksi mm. Gazassa nauhoitettua taivaalla pörräävien sotilaslennokkien ääntä. Seaside Prisonin valo- ja videosuunnittelijoina ovat toimineet teatteritekniikan ammattilaiset Essi Santala ja Joona Pettersson, ja äänistä on vastuussa mm. Odysseus-larpin äänimaisemaa luonut Hannu Sinervä. SeasidePrison toteutetaan teatteri Universumin tiloissa Helsingissä.

Halat hisarissa suomalaiset osallistujat eläytyivät miehityksen alla arkeaan eläviin suomalaisiin. Palestiinalaisten osallistujien hahmot olivat toimittajia, avustustyöntekijöitä ja aktivisteja, jota olivat kotoisin Euroopan unionia muistuttavan Arabiliiton vauraista ja demokraattisista maista. Tosielämän roolit siis käännettiin päälaelleen. Sekä suomalaiset että palestiinalaiset osallistujat ovat kuvanneet tämän auttaneen heitä ymmärtämään omia toimintamallejaan ja omaa asemaansa tosimaailmassa. Eräs suomalainen osallistuja kuvasi larpin auttaneen häntä ymmärtämään omia etuoikeuksiaan, ja eräs palestiinalainen osallistuja sanoi hahmottavansa oman tilanteensa absurdisuuden uudella tavalla nähtyään sen ulkopuolelta.

Seaside Prisonissa ei nukkumaan mennessään voi tietää, onko elossa vielä aamulla. Kuva testilarpista joulukuussa 2019, kuvaaja Katri Lassila.

Halat hisarin jälkeen suomalaiset osallistujat keskustelivat pienryhmissä palestiinalaisten kanssa ja saivat kysyä näiltä näiden omasta elämästä. Sääntönä oli, että mitä tahansa saa kysyä, eikä kysymyksistä ja vastauksista puhuta jälkikäteen ryhmän ulkopuolella. Seaside Prisonissa osallistujia ei valikoida, vaan kuka tahansa voi ostaa tapahtumaan lipun. Halusimme kuitenkin luoda larppiin samantyyppisen kontekstualisaation kuin Halat hisarissakin. Siksi tarjoamme osallistujille mahdollisuuden keskustella Gazassa, Jabalian pakolaisleirillä eläneen ja Gazan kansalaisyhteiskunnassa aktiivisesti toimineen Majed Abusalaman kanssa. Abusalama on tällä hetkellä väitöskirjatutkijana Tampereen yliopiston rauhantutkimusinstituutissa.

Saimme Seaside Prisoniin apurahan Suomen Kulttuurirahastolta 2019, ja saman vuoden joulukuussa järjestimme Helsingissä testilarpin. Sen pohjalta muokkasimme sisältöjä, mekaniikkoja ja hahmosuunnittelua. Tekoprosessin tielle tuli kuitenkin pandemia. Larppi oli tarkoitus vetää ensimmäistä kertaa Suomen Solmukohdan yhteydessä Tampere Larp Festivalilla keväällä 2020. Niin festivaali kuin Solmukohtakin jouduttiin kuitenkin perumaan. Kulttuuritapahtumiin kohdistuneiden tiukkojen rajoitusten vuoksi meidän täytyi odottaa kaksi vuotta ennen kuin nyt viimein pystymme järjestämään SeasidePrisonin.

Nyt kun virusuutiset ovat vaihtuneet sotauutisiin, SeasidePrison voi avata osallistujalle kanavan käsitellä omia tunteitaan ja ajatuksiaan. Sota, hävitys ja miehitys eivät saa kaikkialla täsmälleen samoja muotoja, mutta pohjimmiltaan ne ovat aina yhtä järjettömiä ja absurdeja.


Lisää tietoa Seaside Prisonista löytyy projektin nettisivuilta.

Larppia vedetään to 16.6. klo 17-22, pe 17.6. klo 12-17 ja la 18.6. klo 14-19. Mahdolliset lisävedot su 19.6. klo 17-22 ja ti 21.6. klo 17-22.

Lippuja voi ostaa lippukaupasta.


Artikkelin kirjoitti Kaisa Kangas.


Vampyyreihin erikoistunut lääkäri totesi kollegalleen: ”Aion korjata vian – malkavian.”

Sankarit yllättyivät luolastossa, siellä oli moni – demoni.

Viikon puujalka, Sami Nisonen



Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s