VTP-I: Ääni syvyyksistä

VTP-I=Varasta tästä peli-idis. The Bloop on kovin koskaan äänitetty vedenalaisen olennon ääni. Se pystyttiin havaitsemaan tuhansien kilometrien päässä äänen lähteestä. Yhdysvaltojen meritutkimuslaitoksen sensoriverkkoja havaitsi äänen vuonna 1997. Bloop on lähtöisin syvältä Tyynestä valtamerestä, jostain täältä päin. (Aika lähellä koordinaatteja, mihin Lovecraft sijoittaa R’lyehin.) Äänen uskotaan olevan peräisin jostakin suuresta merenalaisesta olennosta. On mahdollista, että kyseessä olisi epäorgaaninen ääni – ajatus Cthulhun röyhtäisystä on vaan paljon kiehtovampi.

Voit kuunnella äänen tästä.

Lue lisää the Bloopista ja muista mystisistä merenalaisista äänistä täältä. Sain Bloopista jo ekan kerran kuultuani vahvan kampanjaidean. Aina on vaan riittänyt muuta pelautettavaa. Niinpä jaan idean tässä toivoen että siitä on iloa muille.

Bloop.jpg

Kampanjaidea:

On vuosi 1997. Pelaajahahmot ovat yhdysvaltalaisia spesialisteja, jotka värvätään the Bloopia tutkimaan lähtevään merentutkimusalukseen. He muodostavat aluksen kantaman minisukellusveneen miehistön. Hahmoiksi sopivat hyvin sekä erilaiset tutkijat (meribiologit jne), että hämärämiehet (CIA:n tai sotilastiedustelun agentti, laivaston heppu).

Taustasta riippumatta hahmot eivät tiedä keikasta juuri mitään etukäteen. Ennen aluksen lähtöä he saavat yhdessä muun miehistön kanssa selvityksen laivastolta the Bloopista. Tässä voi hyödyntää aiheesta oikeasti olevia materiaalia ja esimerkiksi soittaa äänen pelaajille. (”Tässä on raakaääni (alkuperäinen), mutta kun puhdistimme sen hajaäänistä, saimme irti tämän (soittaa modatun version)”.)

Pari ensimmäistä pelikertaa ovat kampanjan introa, sen oikean käynnistymisen rakentamista. Merentutkimusalus matkaa kohti the Bloopia. Käy nopeasti selville, että tehtävässä on salaisia sivujuonteita. Osa miehistöstä vaikuttaa merijalkaväeltä, jos ei suorastaan Navy SEAL:ta. Joku saattaa löytää sattumalta asekätkön ruumasta. Kapteenin seurassa viihtyy mystinen pukumies, joka on välillä yhteydessä jonnekin satelliittipuhelimella. Itse minisukellusveneeseen lastataan laitteistoa, jota väitetään uudenlaisiksi sonareiksi. Tekninen tarkastelu paljastaa ne jonkinlaisiksi lähettimiksi.

Laivan ollessa jo syvällä avomerelle aluksen kurssille sattuu ajelehtiva kalastusalus. Lähemmässä tarkastelussa se paljastuu japanilaiseksi troolariksi. Se ei vastaa yhteydenottoihin. Aluksen tutkiminen osoittaa miehistön kadonneen kuin Marie Celestessä konsanaan. Hahmot saattavat huomata troolarin mastoissa laitteita, jotka näyttävät kovasti samanlaisilta kuin sukellusveneeseen asennetut vehkeet. Kapteeni kertoo ilmoittavansa hylystä laivastolle, mutta aluksen tehtävän jatkuvan muuttumattomana. Päivien kiitäessä the Bloopin oletettu sijainti lähestyy. Hahmot kuulevat miehistöltä (tai huomaavat itse), että tutkimusalusta varjostaa jokin toinen laiva. Se vaikuttaa erittäin rähjäiseltä rahtialukselta.

bloop.png

Vihdoin koittaa suuri päivä, aika sukeltaa syvyyksiin. Hahmot pakkautuvat sukellusveneeseen.

Heidän mukanaan on yksi ylimääräinen hahmo, esimerkiksi sukellusveneen ohjaaja. Kyseessä voi olla EPH, mutta homma toiminee parhaiten, jos hahmolla on ollut pelaaja alusta asti. Tämä hahmo ei tule jatkamaan kampanjassa, mutta sitä muille pelaajille ei paljasteta. Jos hahmolla on pelaaja, se jäänee paremmin muiden mieleen EPH:n sijaan.

Sukellusvene uppoaa valottomiin syvyyksiin. Aluksen ollessa jo hyvin syvällä pinnalla tapahtuu jotakin. Katkonainen viesti ylhäältä kertoo emäaluksen olevan vaikeuksissa; jotain liittyen aiemmin mainittuun rähjäiseen rahtilaivaan. Sitten on hiljaista. Hahmot ehkä alkavat käydä väittelyä siitä, mitä heidän pitäisi tehdä seuraavaksi. Dramaattisella hetkellä sukellusveneen ohjauspöydän valot alkavat vilkkua villisti. Alukseen liitetyt ylimääräiset laitteistot käynnistyvät yksinään. Se on hahmojen viimeinen muistikuva pitkään, pitkään aikaan.

Seuraava pelikerta (tai tuon edellisen dramaatinen lopetus) on kun hahmot heräävät rantatyrskyistä kivisellä kalliorannalla. Jos haluaa oikein elokuvamaisen skenen, tyrskyissä voisi esim. pyöriä myös sanomalehden sivu – päiväyksestä ilmenee viiden vuoden kadonneen johonkin.

Asioiden selvittely paljastaa heidän olevan Perussa vuonna 2001. Hahmot vaikuttavat ikääntyneen normaalisti. Osalla voi olla uusia arpia, ehkä dramaattisia sellaisia tai vaikka tatuointeja (käyvät johtolangasta). Sukellusveneessä mukana ollut ”ylimääräinen” hahmo puuttuu, muuten kaikki ovat läsnä. Jokaisella hahmolla on taskussaan tallelokeron avain. Kukin on eri pankkiin eri puolella Amerikkoja.

Tästä alkaa oletettavasti kadotettujen muistikuvien etsiminen. Ensimmäinen haaste on päästä takaisin Yhdysvaltoihin ilman papereita tai rahaa. Myöhemmin selviää kadonneen hahmon olevan nykyään vaikutusvaltainen miljonääri ja/tai poliitikko.

Mitä sitten tapahtuu? Ovatko taustalla muukalaiset, Leviathan, Cthulhu, Illuminati vai mielisairaus? Onko tiedossa draamaa hylättyjen perheiden taholta? Mitä tallelokeroista paljastuu? Ovatko hahmot tehneet muistikatkon aikana hirveitä asioita vai ovatko he vain olleet kadoksissa? Mitä merentutkimusalukselle tapahtui? Liittyikö ajelehtimassa ollut troolari tähän kaikkeen? Liitätkö WTC:n soppaan?

Mitä kampanjaan kudotkin, uskon että tästä saa mielenkiintoisen ja painostavan kauhu/mysteeripelin.

– Tuukka Tenhunen / Majestic7

Keskustelu aiheesta pelilaudalla – http://pelilauta.fi/index.php/topic,908.msg12716.html#msg12716

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s