Pelisuunnittelija ja kustannustoimittaja – Ropecon 2019 kunniavieraat

Keitä tänä vuonna? Mistä he tulevat? Onko muita ehdokkaita? Mitä jos he eivät pääsekään?

Kun päätös, ketä Ropeconiin kysyä on tehty, alkaa sietämätön odotus, jolloin kaikki leijuu ilmassa, mistään ei voi olla varma. Sitten tulee ensimmäinen varmistus, kohta toinen ja jälleen voi pienesti hymyillä – meillä on tänäkin vuonna kunniavieraat.

Ylläoleva on kuvaus siitä, mitä itse koin vuosien aikana Coniteassa kunniavieraiden suhteen. Jännitystä ja odotusta siitä, kuka on minäkin vuonna vieraana. Vuosi toisensa jälkeen Ropeconiin on saatu kerrassaan upeita kunniavieraita eikä tämäkään vuosi ole poikkeus. Kunniavieraiksi tänä vuonna saapuvat Jon Hodgson ja Lynne Hardy. Luvassa on siis aidosti pitkän linjan osaamista monipuolisesti roolipelien puolelta. Jos nimet eivät sano mitään, jatka lukemista, jos taas nimet ovat tuttuja ja todellakin tiedät kenestä on kyse hyppää viimeisiin kappaleisiin, joissa ovat allekirjoittaneen suosikit kummankin Ropeconin ohjelmiin.

Mustavalkoisessa kuvassa Jon Hodgson näyttää vakavalta. Hänellä on lyhyt tukka, ruutupaita t-paidan päällä, ja hän näyttää selittävän jotakin.

Jon Hodgson

Ensimmäinen kunniavieras eli GoH (Guest of Honor) on skotlantilainen Jon Hodgson, pelisuunnittelija, kuvittaja ja kartografi. Itselleni hänen työnsä D&D:n 5. laitoksen kanssa soitti eniten kelloja, mutta pienen tutustumisen jälkeen selvisi, että samaa jälkeä löytyy myös mm. Warhammer Fantasy Roleplay:n puolelta. Jon on haluttu kunniavieras ja on ollut mm GenConissa kaksi kertaa peräkkäin kunniavieraana. Viimeisin Jonin projekti on oma kustantamo Handiwork. Tulevista projekteista kuulemme mitä ilmeisimmin Ropeconissa lisää, mutta lukiessa haastattelua huomasin Hodgsonin tällä hetkellä kiinnostuneen erityisen paljon anglosaksisesta mytologiasta. Tämä liittyy tulevaan Beowulf roolipeliin, joka puolestaan oli omiaan ruokkimaan muutenkin kasvavaa uteliaisuuttani näitä tulevia juttuja kohtaan.

Enemmän kuitenkin kuin tämä, omakohtaisesti Jonissa kiinnostaa ehdottomasti kartografi-puoli. Itse olen ihmistyyppiä, joka eksyy kartan kanssa suoralla tiellä, joten ajatuskin oman kartan piirtämisestä tuntuu kaukaiselta utopialta. Kun joku sitten tekee niitä karttoja, joiden avulla kuitenkin hahmottaa niin paljon helpommin porukan seikkailuja. Vaikka siis olen se, joka aina eksyy, ovat kartat kiehtoneet minua lapsesta saakka. Pidän niiden tutkimisesta ja se, että jonkun mielikuvitus riittää niiden tekemiseen, on joten johon oma käsitys ei vaan riitä. Joskus olen koittanut larppia varten karttaa tehdä, ja ei siitä kyllä mitään tullut. Saati, että se olisi mitenkään uskottava ollut.

Kuvassa Lynne HArdy hymyilee, hänellä on ruskea tukka, sinisankaiset silmälasit, harmaa kauluspaita sekä puna-valkoiset korvakorut ja kaulakoru

Lynne Hardy

Toinen kunniavieras on Lynne Hardy. Hän on työskennellyt peliteollisuuden parissa jo muutaman vuosikymmenen ajan, kaikki lähti kirjeestä jonka hän lähetti Wizard of Coastille… Tai oikeammin amerikkalaisesta jalkapallosta, mutta se juttu kannattaa lukea Ropeconin blogin haastattelusta, jonka linkkaan tämän jutun loppuun. Parikymmentä vuotta peliteollisuuden parissa antaa perspektiiviä ja Lynne onkin tässä ajassa kirjoittanut ja ollut toimittajana mm Nightfall Gamesilla ja suunnitellut oman steampunk pulp – henkisen seikkailupelin Cogs, Cakes and Swordsticks. Sitäkin pääsee pelaamaan Ropeconissa tänä vuonna.

Miksi itse olen enemmän kuin innoissani Lynnen paikalle saapumisesta löytyy tämän nykyisestä työpaikasta – Lynne on apulaiskustannustoimittaja Chaosiumilla Call of Cthulhu roolipelin parissa. Itselleni monet Cthulhu-jutut ovat nousseet rakkaimmiksi vasta viimeisen viiden vuoden aikana. Kaikesta kun ei voi tykätä heti ja joillekin jutuille lämpiää vähän hitaammin. Itselleni Cthulhu on juuri sellainen aihe. Onneksi pelikenttä on sen verran laaja roolipelien puolella, että uusia juttuja löytyy koko ajan – vaikka vanhoihinkin on ajoittain hyvä palata.

Kummallakin vieraista on Ropeconissa paljon ohjelmaa ja allekirjoittaneen löytänee todennäköisesti useammalta luennolta. Nämä kaksi aion kuitenkin mahdollisuuksien mukaan änkeä muutenkin jo kohtalaisen täyteen Ropecon-ohjelmaani:

Editing Role-playing Games — Tietenkin, jokaisella pelillä lienee se kustannustoimittajansa, mutta itselleni koko ammatti on vähän pimeän peitossa, aika oppia uutta ja samalla miten kustannustoimittajana toimiminen vaikuttaa omien pelien suunnitteluun.

Draw-off with game illustrators — Ihmisenä joka ei osaa piirtää yhtään tämä kuulostaisi joltain aivan hirvittävältä koetukselta. Yleisö antaa ideoita ja artisteilla on 15min aikaa piirtää lopputulos. Mutta katsoa tämä ohjelma? Ehdottomasti!

Loppuun vielä, käy lukemassa GoH haastattelut:
Jon Hodgsonin haastattelu Ropeconin blogissa
Lynne Hardyn haastattelu Ropeconin blogissa
GoH ohjelma kokonaisuudessaan Ropeconin ohjelmaoppaassa


Artikkelin on kirjoittanut Satu Kylmämetsä, toimittanut LOKIn toimitus.


Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s