The Monster We Don’t Know

Tarina Korona-ajan peliprojektista

The Monster We Don’t Know on Supernatural -tv-sarjan maailmaan sijoittuva, online-pelaamista ja livekohtauksia yhdistelevä roolipeli. Koronakriisin alkumainingeissa tulille laitettua peliä pelattiin kesän aikana ensimmäinen kausi. Syksyllä on tarkoitus palata Men of Letters -järjestön ja hirviönmetsästäjien maailmaan.

Ajatus lähti tästä: kaikki suunnitelmat menivät alta, näkymät olivat epävarmoja ja positiiviset sosiaaliset kontaktit minimissä. Jotakin piti saada tilalle, mutta vanhat turvaverkot olivat pannassa sosiaalista etäisyyttä suljetulla Uudellamaalla pitäessä.

Ylimääräinen, tylsä aika oli täyttynyt hiljan Supernatural-sarjan suurkulutuksella, ja sarjan faniyhteisön kautta aikaa oli alkanut kulua myös GISH-tempausten parissa. Kokonaisuus resonoi poikkeuksellisella tavalla. Etäyhteyden kautta tapahtunut, hyvää tarkoittava hölmöily kanssafanien ja muiden GISH-yhteisön jäsenten kanssa toi merkityksellisyyttä ja luovuutta arkeen. Supernaturalin hahmot ja maailma ovat myös erinomaisia omien tarinoiden kertomiseen, eikä mennyt kauaa, kun uusi peliprojekti alkoi muodostua ajatuksissa.

The Monster We Don’t Know, eli kavereiden kesken TMWDK, syntyi liki spontaanisti ja liikoja ajattelematta. Siinä missä tuottajana lähden yleensä selkeän vision kautta ohjaamaan projektia järjestelmällisesti ja suhteellisen tiukin tavoittein, päätin tällä kertaa avata vision kaikille ja alkaa tehdä sillä juuri sitä mitä syntyy, juuri siten kuin se on syntyäkseen. Lähtökohtaisesti nollabudjetilla ja -resursseilla.

Pelinjohtotiimi muodostui orgaanisesti, Facebookissa omalla seinällä ja Suomi Larp -ryhmässä huhuillen. Huhti-toukokuun taitteessa ydintiimi oli syntynyt ja seuraavan kuukauden ajan valmistelimme kotisivuja ja juonia. Touko-kesäkuun aikana peliin otettiin ilmoittautumisia ja kesä-heinäkuun taitteessa hahmonkirjoitusurakka oli jo liki taputeltu.

Samalla olimme kehitelleet monimutkaisen viidakon juonia ja mysteereitä, joista osan pelaajat ovat jo päässeet ratkomaan, ja osaa ollaan vasta päästy raapaisemaan pinnalta.

Kuulostaako nopealta toiminnalta? No sitä se olikin. Heinäkuun loppuun mennessä pelistä oli pelattu ensimmäinen, melkein neljä viikkoa kestänyt kausi, jonka intensiivisyyttä ei kukaan osannut ennakoida.

Tarina tähän aikaan ideoituna

TMWDK:n lähtökohtana oli tehdä mahdollisimman stressittömästi toteutettu, yhteisöllisyyteen perustuva peli. Tosielämän tapahtumat, eli pandemia, sisällytettiin osaksi tarinaa ja dynamiikkoja jotka ohjailevat hahmojen todellisuutta.

Pelin tarina kertoo kansainvälisestä Men of Letters -järjestöstä, jonka operatiivit tutkivat ja ratkovat yliluonnollisia mysteerejä, sekä yhdessä metsästäjien kanssa huolehtivat tavallisen kansan turvallisuudesta. Pandemian myötä herkkä tasapaino yhteiskunnassa on järkkynyt ja Euroopan eri Men of Letters -faktiot metsästäjineen ovat pakotettuja ennennäkemättömään kansainväliseen yhteistyöhön. 

TMWDK on alusta alkaen ollut kansainvälinen peli, sillä emme osanneet emmekä halunneet perustella rajausta vain suomalaisiin pelaajiin. Pelaajia oli ensimmäisessä osassa useista Euroopan maista. Suomalaisia oli kaikkiaan melkein 30, kansainvälisiä osallistujia hieman alle 10. Tekijäryhmä oli kaikkinensa noin kymmenhenkinen ja jäseniä oli neljästä eri maasta.

Pelaaminen ja pelinjohtaminen tapahtuivat pääasiassa Discord-serverillä, mutta myös pelinjohdon sekä pelaajien itse järjestämissä live-kohtauksissa. Discordissa sisällön näkyvyyttä ohjattiin hahmoryhmien ja roolien avulla siten, että pelin hahmoryhmien keskinäiset juonet saattoivat tarvittaessa pysyä salaisuuksina. Lisäksi pelaajilla oli käytössä useita off-game kanavia keskustelulle.

Serveri kävi kuumana heti ensimmäisestä päivästä alkaen, ja etäpelaaminen ja off-game hengailu olivat hyvin suosittuja läpi koko ensimmäisen kauden.

Etäpelin ja larpin risteymä

Tarina sisältää juonittelua ja salaliittoja, ja näiden juonten ohjaaminen tekstipohjaisessa ympäristössä osoittautui yllättävä haastavaksi. Toinen merkittävä haaste oli dokumentoida pelin etenemistä yhteisesti niin, ettei venyvien Discord-logien lukeminen ollut välttämätöntä. Pelaajat saattoivat kohdata satoja lukemattomia viestejä, mikäli eivät kirjautuneet päivään tai pariin kanavalle. Sisäisten käytäntöjen luominen olennaisen tiedon dokumentointiin eri puolilta peliä muodostui tärkeäksi. 

Napakkaa tahtia ylläpitänyt etäpelaaminen, nopeasti rullaavat keskustelut chateissa, sekä paljon itsenäisyyttä vaatinut juonten edistäminen eivät sopineet kaikille pelaajille. Ensimmäisten vaiheiden jälkeen useat alkuun päässeet jättäytyivät pelistä pois, syystä tai toisesta. Perään ei huudeltu tai kyselty – pelistä on aina ok jättäytyä pois, eikä ketään syyllistetty siitä, ettei tyyli sattunut nappaamaan.

Livenä pelatut larppikohtaukset suunniteltiin aina pandemia mielessä pitäen. Pieniä porukoita, sopivia sijainteja, ei pakotettua fyysistä kontaktia. Kaikesta sai perääntyä ja turvaväli rikottiin vain kaikkien suostumuksella ja turvallisuus huomioiden.

Kohtauksissa pelaajat selvittivät mysteerejä, tutkivat rikospaikkoja, metsästivät hirviöitä ja tekivät rituaaleja. Ensimmäisen kauden aikana live-kohtauksia järjestettiin myös etäyhteyden yli puheluina sekä rituaaleina, jotka kukin kuvasi itsenäisesti kotoa.

Anna Malmin työpöydän koristeluja. Kuva: Paula Pennanen
Anna Malm oli piilottanut vihjeitä kirjeisiin ja muistilappuihin, saattaakseen ystävänsä jäljilleen. Kuva: Laura Hurskainen

> June 2020

Anna Malm, Elder Operative, Faction Alpha Finland.

Reported missing in action. 

Elder Operatives Rihla & Saari have dispatched a patrol to search out Anna’s office and lab space. They reported broken warding sigils, but no sign of struggle.

> Early July 2020

Operatives and hunter liaisons have unearthed several magical clues hidden by Anna Malm in her office. Operatives Milonoff, Pauloff and Aarnisalo performed a locating ritual which was reported as unsuccessful but resulting in mysterious burning injuries.

> Late July 2020

After several attempts the clues left by Anna were cracked. They revealed a highly specialized locating spell, which was able to locate Anna in Hell, presumably being possessed by a demon. The demon was tracked down and captured, but it got away with Anna’s vessel during interrogation.

The demon revealed that it possessed Anna while contracted to kill her. Orders from the British Men of Letters.

But why would the British turn on their own?

British Men of Letters -järjestön profiili Anna Malmista. Kuva: Vera Schneider
Viimeisen etsintäpartion löydöksiä Anna Malmin toimistosta. Jokaisella kierroksella pelaajat löysivät uusia vihjeitä. Kuva: Ilse Tuohimaa

To be continued…

TMWDK eteni ideasta ensimmäisen kauden päätökseen noin 3,5 kuukaudessa. Konseptitasolla peli tuntui kevyeltä ja stressittömältä tuottaa, ja monella tasolla se olikin sitä aiempiin projekteihin verrattuna. 

Kuitenkin todellisuus on, että noin 40 hengen pelin tuottamisessa on aina paljon työtä. Ja mikäli peli on käytännössä katsoen käynnissä 24/7 melkein kuukauden ajan, vie se paljon huomiota muista arjen asioista. Ensimmäiseen kauteen lähdettiin hahmottamatta täysin, miten käytännön toteutus toimii, mikä osaltaan pakotti improvisoimaan kaikilla osa-alueilla.

Pelinjohtotiimin eduksi on sanottava, että erikoisesti toteutukseen edenneestä ja ajoin hyvin hektisestä projektista huolimatta TMWDK:n tärkeimmästä periaatteesta pidettiin onnistuneesti kiinni: tätä tehdään hyvällä hengellä, mahdollisimman vähällä stressillä ja aina yhteisöllinen, hyvä fiilis edellä.

Yhteisö TMWDK:ssa on niin pelinjohdon kuin pelaajienkin kesken ollut todella lämmin ja kannustava. Tärkein tavoite siis täyttyi: loimme merkityksellisen ja hyvän yhteisön. Pelin ja pelikokemuksen laadussa lienee paljon vaihtelua pelaajien välillä, mutta niiden eteen voi tehdä töitä tulevissa osissa. Mutta yhteishenkeä olisi ollut vaikeampi lähteä rakentamaan, mikäli siinä ei oltaisi onnistuttu ensimmäisessä osassa.

Ensimmäisen kauden aikana pelaajat tuottivat mm. aktiivisen Instagram-fiidin hahmojensa elämistä, lukuisia proppeja, videoklippejä hahmojen tekemisistä, sekä tarinoita, kirjeitä ja raportteja. Ja ennen kaikkea loputtomasti hyvää mieltä toisilleen.

Syksyllä tiimi kokoaa jälleen itsensä ja alkaa suunnitella jatkoa, kunhan tosielämän stressit hieman helpottavat. Mitään tarkkaa aikataulua emme lupaa vielä, sillä kieltäydymme aiheuttamasta liikaa painetta itsellemme. Mutta olisihan se hienoa jättää hyvästit Supernaturalille TMWDK-yhteisön kanssa, kun sarja tulee päätökseen 15. kautensa lopulla marraskuussa.

Kun pelin toisen kauden aikataulut julkaistaan, on mahdollista ilmoittautua mukaan niin tekemään kuin pelaamaankin. Hahmot tehdään itse, mutta pelinjohto tarjoaa täydennystä taustatarinaan, sekä koordinoi hahmoille kirjoitettuja juonia. Pysykää kuulolla!

Lisää tietoa löydät osoitteesta http://tmwdk.com 


Artikkelin on kirjoittanut Vera Schneider ja sen toimitti Pauliina Männistö.


Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s