Roolipelin julkaiseminen

Kansikuva

Minulla, niin kuin monella muullakin roolipelaajalla, on lapsesta asti ollut haaveena julkaista oma roolipelini. Nyt Noitahovin sääntökirja on ollut myynnissä suunnilleen puolitoista vuotta ja maailmakirja reilun puoli vuotta. Uskaltaudun siis julistamaan projektini menestykseksi ja jakamaan roolipelin julkaisemiseen liittyviä neuvoja ja kokemuksia kaikille teille tämän blogin lukijoille. Kuitenkin haaveilette oman roolipelinne julkaisemisesta vähintään salaa yön pimeimpinä tunteina (poikkeuksena tietenkin te, jotka olette jo pelin julkaisseet).

Pelin aihe ja mekaniikan suunnittelu

Älä tee niin kuin minä tein ja ota liian isoa projektia. Ota pieni ja hyvin rajattu aihe ja yritä suunnitella siihen liittyvä suppea, mutta toimiva ja omaperäinen mekaniikka. Tämä sen vuoksi, että pelin julkaisemiseen liittyy paljon muutakin kuin sääntöjen ja maailman luonti ja hiominen. Sinänsä Noitahovi tuntuu kokonaisuutena onnistuneen oikein mallikkaasti, mutta tästä on kiittäminen tukijoukkoja ja tuuria ennemminkin kuin hyvää projektin hallintaa.

Neuvon lähestymään ensimmäistä peliä nimenomaan projektina, jossa testaat, miten pelin julkaiseminen oikein tapahtuu. Kun ensimmäinen peli on valmis, voi paljon turvallisemmin mielin ryhtyä suunnittelemaan isompaa haastetta. On luultavaa, että ensimmäinen pelisi ei missään tapauksessa ole paras tuotoksesi, jollei se sitten jää ainoaksi. Harva kirjailija kirjoittaa heti ensi yrittämällään uransa parhaan teoksen, vaan yleensä pari ensimmäistä kirjaa menevät harjoituksen piikkiin.

Pelitestauta sääntöjäsi

Kun olet saanut säännöt kirjoitettua ymmärrettävään muotoon, etsi pelitestaajia, mieluiten sellaisia, jotka eivät tunne sinua ja joille et ole tekeleesi hienouksia sanallisesti selittänyt. Heiltä saat selville, välittyykö tekstisi perusajatus lukijalle. Itse et voi olla jokaisen peliäsi lukevan vieressä kertomassa, miten sen on ajatus toimia.

Yritä myös löytää pari pelimekaniikkaa ja mieluiten myös pelisuunnittelua laajemmin tuntevaa ihmistä, jotka ovat valmiita lukemaan ja kommentoimaan tekstiäsi. Heidän mielipiteensä ovat kullanarvoisia. Kuka vain kanssasi pelannut osaa sanoa, oliko kiva pelata vai ei, mutta pelitestaamisen tavoitteena ei ole kehittää sinua pelinjohtajana, vaan kehittää luomaasi peliä. Erityisesti kritiikkiä kannattaa kuunnella tarkkaan, vaikka sydäntä riipisikin oman hengentuotteen arvostelu.

Käytännön toteutus

Kannattaa miettiä huolella, haluatko varmasti julkaista pelisi painettuna versiona. Tähän sisältyy taloudellinen riski toisin kuin pelkästään sähköisenä tapahtuvaan julkaisuun. Pelin painamisessa on kuitenkin se hyvä puoli, että kaikki ottavat tuotteesi välittömästi paljon vakavammin. Painamalla pelisi kerrot, että olet satsannut siihen rahaa ja täten luultavasti myös vaivaa ja uskot sen mahdollisuuksiin myydä ainakin sen verran, että saat katettua painokulut. Kiistatta tuntuu myös jollain tasolla syvästi tyydyttävältä saada joltain sinulle tuntemattomalta ihmiseltä rahaa vastineeksi omasta hengentuotteestaan.

Ennen kuin peli on valmis painettavaksi, se pitää kuitenkin oikolukea, kuvittaa ja taittaa. Apua voi löytyä kaveripiiristä tai roolipeliseuroista, joissa vaikuttaa pyörivän toinen toistaan lahjakkaampia ihmisiä. Jos apua löytyy, niin on tietenkin asianmukaista palkita tästä myös rahallisesti, ainakin jos aiot itse tienata jotain pelilläsi.

sonofawitch2

Paljonko se sitten maksaa?

Digitaalipainamisen ansiosta omakustanteen tuottamisesta on tullut niin edullista, että melkein kuka tahansa voi pienen määrän omaa hengentuotettaan painaa. Itse käytin Books on Demandia, jonka hintoja alla esitetyt ovat. Kannattaa kilpailuttaa ja vertailla hintoja.

Noitahovin maailmakirja, joka on noin 100 sivua pitkä teos, maksoi minulle seuraavasti:

  • Projektin aloitusmaksu 100e
  • 100 kirjan painatus ja toimitus 425e
  • Logistiikkaan varattu raha (Ropecon-pöytä, postitus jne.) 75e

Siis yhteensä noin 600e. Lisäksi maksoin projektissa avustaneille seuraavasti:

  • Kuvittajat 180e
  • Taittaja 100e
  • Oikolukija 100e

Yhteensä projektin toteuttaminen maksoi minulle siis noin 980 euroa.

Paljonko siitä saa rahaa?

Omakustanteiden myyntimäärät ovat niin pieniä, että oikea tuotto tulee henkilökohtaisesta myynnistä, jälleenmyyjä kun ottaa kirjan myyntihinnasta suoraan puolet itselleen. Noitahovin maailmakirja maksaa 15 euroa. Olisin luultavasti voinut saatuja voittoja parantaa nostamalla kirjan hintaa tasolle 20e. Tämä olisi sitten tietenkin tarkoittanut vähäisempää myyntiä, joten päädyin tuohon 15 euroon.

Noitahovin maailmakirjan ensimmäinen 100 kappaleen satsi on nyt myyty loppuun ja tilasin 100 lisää. Tällä hetkellä olen kirjasta voitolla 140 euroa. Lopullinen rahamäärä, jonka maailmakirjasta saan, tulee siis olemaan joistakin sadoista noin tuhanteen euroon, riippuen siitä, saanko tämän toisenkin 100 kappaleen satsin myytyä loppuun.

Mitä Noitahovista jäi minulle käteen

Aikaahan tällaiseen projektiin menee tietysti tuhottomasti, mutta niinhän sitä harrastuksiin menee. Pelistä saatu rahallinen korvaus ei ole kummoinen kun ottaa huomioon, että pelin tekemiseen on mennyt reilut viisi vuotta. Raha ei olekaan mikään kaksinen motivaatio roolipelin julkaisemiseen. Suomessa roolipeli kannattaa julkaista, jos haluaa välttämättä julkaista roolipelin.

Noitahovi jätti minulle ainakin hirveän hyvän ja tyytyväisen fiiliksen. Tuntuu todella hienolta saada positiivista palautetta pelin ostaneilta. Olen toteuttanut lapsuudenunelmani oman roolipelin julkaisemisesta ja vaikuttaisi siltä, että joku minulle entuudestaan tuntematon henkilökin saattaa jopa pelata sitä joskus… jossain… ehkä.

2 kommenttia artikkeliin ”Roolipelin julkaiseminen

  1. Paluuviite: Kortelainen neuvoo roolipelin julkaisemisessa « Roolipelitiedotus

  2. Paluuviite: Ritarien julkaisemisen kulurakenne « Efemeros

Kommentointi on suljettu.