Viisi vuotta LOKIA

Roolipeliblogi LOKI pistettiin pystyyn viisi vuotta sitten. Sitä juhlistettiin Helsingissä viime perjantaina kakun, nolon 5-kynttilän ja kuohuviinin kera. Keskusteltiin LOKIsta yhtenä suomalaisen skenen julkaisualustana, siitä hienoudesta, että teemme sitä kaikki yhdessä (kirjoittajat, toimittajat, päätoimittajat ja lukijat) – ja katsottiin vähän tulevaisuuteen: millaisia tekstejä LOKIssa ehkä tulevaisuudessa on ja minkälaista kehitystä koko roolipeliskenessä tulee tapahtumaan Suomessa.

Taisi olla Ropeconissa 2012, kun Vili ja Sope kysyivät minulta, olisiko tällainen ajatus mitään, lähtisinkö tekemään Roolipeliblogia heidän kanssaan. Muistikuvani viiden vuoden takaisista keskusteluista ovat hieman hämärät, mutta hommaa lähdettiin vetämään eteenpäin ja yhtäkkiä se pyöri, tarjoili artikkeleita suomalaiselle roolipeliskenelle. Vaikka välissä pidettiinkin taukoa, uudelleen henkiinherätys on toiminut. Olen itse erittäin tyytyväinen siihen, että voin näin hienon porukan ja yhteisön kanssa tarjota suomalaiselle skenelle väylän, jossa pohtia, analysoida, esitellä ja mutista suomeksi roolipelaamisesta laajasti – ja lukea siitä.

LOKIN ensimmäisen artikkelin, lyhärin alkuperäisestä ideasta ja BETA keskustelun voit lukea täältä: https://roolipeliloki.com/tag/beta/

21362021_10155326268708551_84237383_o

Paikalla juhlissa ollut päätoimitus, Vera Schneider, Massi Hannula Thorhauge ja Jukka Sorsa. Ville Takanen darkness-filtterin takana.Kuvan laadusta syytettäköön yhteisöllisyyden riemua.

Viisivuotisen taipaleen kunniaksi mietin, että mitkä LOKIn artikkeleista ovat minulle rakkaimpia. Valitseminen on vaikeaa, on vähän kuin omista lapsistaan valitsisi sitä lempparia. Tottakai sellainen on, mutta silti ne kaikki ovat yhtä tärkeitä, niin minulle kuin skenellekin.

 

21277909_10214139683470261_935024001_o

Me toimitamme nämäkin ideat jutuiksi! Kuvan Verasta ja Massista LOKIn synttäreillä otti Teemu Vilén.

Jos minun pitäisi ehdottomasti valita, nostaisin esille juttusarjat, joita LOKIssa on enemmän tai vähemmän pyöritetty. On Veemelin mutinoita (Ville-Eemeli Meittinen), Sata hyvää kirjaa -sarja (Jukka Säkrijärvi) ja Erään pelisuunnittelijan tarina (Antti Lax). Analyyttiset ja pohdinnalliset tekstit peleistä ovat tärkeitä, mutta päätoimittajan näkökulmasta on mukavaa välillä julkaista myös tututtuun tyylin artikkelisarjoja, joita on hauska lukea.

Pyysin myös muutamaa vakiokirjoittajaa sekä päätoimittajakumppaneitani Veraa ja Sopea kertomaan, mitkä artikkeleista vuosien varrelta ovat erityisesti heidän lempi artikkeleitaan.

 

Vera Schneiderin valinnat

Ouva Mussalo ja Tanja Ylitalo – “Amnesia Reboot”
https://roolipeliloki.com/2017/03/28/mika-oli-amnesia-reboot/

Marko Taiminen – “Vain Perheeni Vuoksi”
https://roolipeliloki.com/2017/05/23/vain-perheeni-vuoksi/

On tärkeää, että pelinjohtajat jakavat syväluotaavia tarinoita projekteistaan. Usein jonkinlaisen analyysin kirjoittaminen helpottaa omaa prosessointia ja projektista luopumista. Lisäksi pelinjohtajien välinen ajatusten ja tiedonvaihto on keskeinen osa skenen kehitystä ja vertaistukea. Pelaajan näkökulmasta on vain kiintoisaa nähdä, miltä kaikki näytti siltä toiselta puolelta. Nämä kaksi artikkelia ovat esimerkkejä hyvin ja kiinnostavasti kirjoitetuista analyyseista.

Antti Laxin valinnat

Halusin poimia kolme suosikkiani LOKIn alkutaipaleelta, koska siellä on paljon materiaalia jonka haluaisin nostaa uudelleen esille. Nämä artikkelit ovat edelleen hyvin ajankohtaisia tai vähintäänkin ajattomia.

Tuukka Tenhunen – “VTP-I: Ääni Syvyyksistä”
https://roolipeliloki.com/2012/10/11/vtp-i-aani-syvyyksista/

VTP-I eli “Varasta tästä peli-idea”-artikkelit sisältävät kuvauksen jostain peli-ideasta, jonka artikkelin kirjoittaja on halunnut jakaa muillekin, jotka voivat innostua siitä. Kuvaukset ovat usein hyvin yleisellä tasolla, jotta ne on helppo ottaa käyttöön juuri sellaisella sääntöjärjestelmällä kuin lukija haluaa, tai kenties hyödyntää peli-ideaa jossain toisessa kampanjassa.

Ääni syvyyksistä on yksi ensimmäisistä VTP-I artikkeleista, ja edelleenkin täyttä timanttia. Tarkoitus on ollut varastaa tämä idea jossain muodossa jo pitkään, mutta en ole vielä saanut siihen hyvää tilaisuutta. Seikkailu pohjautuu vuonna 1997 Tyynellä Valtamerellä äänitettyyn merenalaiseen äänen, joka on saanut lempinimen The Bloop. Ääni muistuttaa jotain merenalaisen hirviön äännähtelyä, mikä myös itselleni herätti välittömästi Cthulhu-fiilikset.

Mikäli moderniin ympäristöön sijoittuvan kauhuseikkailun vetäminen kiinnostaa ja vedenalainen sukellusveneympäristö saa ajatukset juoksemaan, suosittelen tutustumaan tähän seikkailu-ideaan ja varastamaan sen!

Tuomas Kortelainen – “Roolipelin julkaiseminen”
https://roolipeliloki.com/2013/01/07/roolipelin-julkaiseminen/

Suomen roolipeliala on kasvanut merkittävästi sitten vuoden 2006, jolloin itse aloin kirjoittamaan ensimmäisiä netissä julkaistuja roolipelejäni, mutta myös sitten vuoden 2011 jolloin Bliaron julkaistiin. Ja vaikka valtaosa pelaajista keskittyy edelleen pelaamaan tunnetuimpia kansainvälisiä roolipelejä, on hienoa nähdä miten paljon uusia pelejä on julkaistu viimeaikoina.

Tuomas Kortelaisen kirjoittaman Noitahovi-roolipelin maailma on kiinnostanut pitkään, valitettavasti sille ei ole löytynyt aikaa kaiken muun pelaamisen ohessa. Tuomas kirjoitti kuitenkin myös erittäin hyvän ja valaisevan artikkelin roolipelien julkaisuprosessista ja sen haasteista. Mikäli roolipelien suunnittelu ja julkaiseminen kiinnostaa yhtään, kannattaa tähän artikkeliin tutustua.

Ville Takanen – “Ykkösellä alas”
https://roolipeliloki.com/2013/08/12/ykkosella-alas-taydellista-kertapelia-etsimassa/

Koska maailma on täynnä kiinnostavia pelejä eikä kaikkia ehdi pelaamaan useiden pelikertojen ajan, lyhyet kertapelit ovat olleet itselleni keino tutustua erilaisiin pelijärjestelmiin. Ville Takanen kirjoittaa hyvin kertapelien luonteesta ja hienouksista. Artikkeli nostaa esille hyviä keinoja lähteä suunnittelemaan kertapelejä sekä muutamia tekniikoita, joilla niistä saa enemmän irti.

Artikkelissa nostetaan erityisesti esille “Tšehovin ase”-nimellä tunnettu elokuvakerronnan tekniikka, joka sopii todella hyvin lyhyiden kertapelien tarinankerrontaan. Tekniikka on mahdollisesti hyödyllinen myös pidemmissä kampanjoissa, vaikka ehkä kertapeleissä pääseekin parhaiten oikeuksiinsa. Mikäli kertapelit ovat keskeinen osa pelivalikoimaa, tähän artikkeliin kannattaa ehdottomasti tutustua.

Jukka Särkijärven valinnat

Seppo Raudaskoski – ”Suomentaja ja kadonnut AD&D” https://roolipeliloki.com/2013/11/28/suomentaja-ja-kadonnut-add/

Haastattelija on kaivanut esiin merkittävän hahmon kotimaisen roolipelaamisen varhaisvaiheilta. Jaakko Mäntyjärven haastattelu valottaa Dungeons & Dragonsin suomennoksen sekä Finnish Game Housen historiaa ja paljastaa, mitä sille AD&D-suomennokselle sitten lopulta kävikään. ”Suomentaja ja kadonnut AD&D” on arvokas esimerkki siitä, miksi skene tarvitsee roolipelilehteä, oli se sitten verkossa tai painotuote. Ei tämmöistä tehtäisi tai julkaistaisi mitenkään muuten.

Jonne Arjoranta – ”Peliraportti: Dungeons & Discourse”
https://roolipeliloki.com/2013/04/08/peliraportti-dungeons-discourse/

Pitkällisen painostuksen ja tökkimisen tuloksena Jonne Arjoranta lopulta kirjoitti Ropeconissa peluuttamastaan pelistä. Eurooppalaisen filosofian ja D&D:n genrekonventioiden nyrjähtänyt avioliitto on mielenkiintoista ja hilpeää luettavaa. Tämmöinen pelisessioiden ja vinksahtaneiden ideoiden dokumentaatio jälkipolville on se sosiaalisesti hyväksyttävä tapa kertoa hahmostaan.

Ville-Eemeli Miettinen – ”Harri Pelinjohtaja ja Pelimaksurumban kilta”
https://roolipeliloki.com/2016/11/22/harri-pelinjohtaja-ja-pelimaksurumban-kilta/

Vaikka en ole larppipelinjohtaja, Veemelin avautumiset tässä sekä sarjan muissa osissa ovat yleistettävissä monenlaiseen muuhunkin tapahtumanjärjestämiseen. Parhaitenhan nämä kolahtavat kun kuvittelee nämä Veemelin itsensä lukemana. Jos ette tunne, menkää YouTubesta katsomaan joku miehen X-Con-esitelmistä (esim. ”Ruoka larpeissa” https://youtu.be/D4iM3C6SVSQ) ja katsokaa malli. Jonnekin Facebookiin postattuna tämmöisetkin mielipidetekstit unohtuisivat ja katoaisivat.

Jukka Sorsan valinnat

Antti Lax – “Erään pelisuunnittelijan tarina”-sarja kokonaisuudessaan https://roolipeliloki.com/tag/eraan-pelisuunnittelijan-tarina/

Antti Laxin tarina ja oman kehityksen analysointi on erittäin mielenkiintoista pelisuunnittelijan näkökulmasta. Olisi mukava kuulla mitä hän nyt kirjoittaisi.

**

21284708_1672579509427963_673920917_o

Hieno kakkulaatikon pohjaan keskitetty ideataulukko. Kuva: Markus Montola

LOKIn synttäreillä siis mietimme, millaisia artikkeleita LOKIssa olisi mukavaa nähdä tulevaisuudessa. Teimme hienon post-it boardin kakkulaatikon pohjaan.

Millaisia artikkeleita sinä haluaisit nähdä LOKIssa?


Artikkelin on kirjoittanut Massi Hannula Thorhauge

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s