Pathfinder 2nd Edition – mitä polulta löytyy?

 

Vanhoja, repsottavia pathfinder kirjoja

Repsottavatko Pathfinderin säännöt jo tarpeeksi kakkoslaitoksen oikeuttamiseksi? (Kuva kirjoittajan omasta Core Rulebookista.)

Pathfinder Roleplaying Gamea vuodesta 2009 julkaissut Paizo Publishing pudotti maaliskuun alussa pommin: Pathfinder-roolipelin ensimmäisen laitoksen tarina päättyy elokuussa 2018 Paizon alkaessa julkaista Pathfinder 2nd Editionia. Muutoksen tuulet pystyi tietyssä määrin haistamaan jo viime vuonna, kun Paizo aloitti Pathfinderin settingin kaukaiseen tulevaisuuteen sijoittuvan tieteisfantasiapeli Starfinderin julkaisun, mutta huhut pysyivät huomattavan hyvin vahvistamattomina siihen saakka, että Paizo julkisti asian itse. Kuluneen kuukauden aikana pieniä rippeitä uuden laitoksen yksityiskohdista on tipahdellut nettiin lähes joka päivä eikä tahti vaikuta toistaiseksi hidastuvan.

Perinteiseen Paizo-tyyliin kakkoslaitoksesta julkaistaan playtest-versio: Paizo on pelitestauttanut faneilla suuria osia Pathfinderista, kuten esimerkiksi Advanced Class Guiden uusia hahmoluokkia, Occult Adventuresin hahmoluokkia ja psyykkisen taikuuden mekaniikkoja sekä tietenkin alkuperäistä PFRPGtä. Playtest-versio tulee ilmaiseksi nettiin elokuun alussa, mutta sitä voi tilata myös fyysisinä kopioina Paizolta tai osallistuvilta jälleenmyyjiltä. Elokuussa nettiin tulee saataville myös paketillinen uuteen järjestelmään rakennettuja hirviöitä. Pelitestikirjan printtiversiota löytyy niin pehmeä- kuin kovakantisena ja löytyypä opuksesta tekonahkakantinen Special Edition -versiokin. Näistä viimeinen aiheutti jonkin verran viisastelua siitä, miksi pelitestiversiosta pitää julkaista erikoisversio, mutta tosifaneille se on varmasti haluttua kamaa.

(Myönnän olevani tosifani. Myönnän myös olevani saita. Tilaan normaaliversion.)

Paizo lähti tuttuun tapaansa kiusoittelemaan faneja pienillä paljastuksilla heti kakkosedikan julkistamisen jälkeen. Yksityiskohtia tiputellaan siellä sun täällä: Paizo promotoi uutta tuotettaan coneissa, podcasteissa, omassa blogissaan ja sosiaalisissa medioissaan, erinäisillä YouTube-kanavilla, omassa Twitch-livestreamissaan… Toistaiseksi pelitestin sisällöstä on saatu niin hajanaisia yksityiskohtia kuin laajempiakin kokonaisuuksia: esimerkiksi Paizon blogista löytyvä katsaus kakkoslaitoksen versioon fighter-hahmoluokasta kertoo kyseisen hahmoluokan muutoksista, mutta ripottelee tekstiin kiusoittelua myös mm. uusista feateista ja mekaniikkamuutoksista. Teaserit ovatkin toistaiseksi melkoinen palapeli, josta puuttuu vielä sen verran paloja, ettei kattavaa käsitystä muutoksista vielä saa. Netissä on kuitenkin runsaasti väkeä, jotka pyrkivät koostamaan toistaiseksi saadut vihjeet yhteen paikkaan – tästä lisää artikkelin lopussa olevissa linkeissä.

Kaikki muuttuu – paremmaksi?

Mekaniikkatasolla peli tulee muuttumaan ainakin tietyiltä osin virtaviivaisempaan suuntaan. Action economya ollaan tuunaamassa selkeämmäksi: ykkösedikan seitsemän eri toimintotyyppiä vaihtuvat kolmeen toimintoon ja yhteen reaktioon. Paizo kokeili jo Starfinderin yhteydessä, toimiiko mahdollisuus antaa kaikille hahmoille jo ykköstasolla mahdollisuus useampaan hyökkäykseen vuorossa skaalaavilla penaltyilla. Ilmeisesti kehittäjien mielestä kyseinen kokeilu oli onnistunut ja Pathfinderin kakkosedikassa on mahdollista jo ensimmäisellä tasolla tehdä kolme hyökkäystä vuorossa, tosin rajuilla miinuksilla osumiseen.

Toimintomuutokset vaikuttavat myös loitsimiseen: esimerkiksi loitsuklassikko magic missilen ohjusten määrä muuttuu sen mukaan, montako kolmesta toiminnostasi käytät sen loitsimiseen. Toisena esimerkkinä parannusloitsuja voi varioida käyttämällä eri määrän toimintoja loitsimiseen: yhdellä toiminnolla voi loitsia kosketusetäisyydelle, kahdella 30 jalan päähän ja kolmella kaikkiin kohteisiin 30 jalan säteellä. Suurin osa loitsuista tulee vaatimaan vähintään kaksi toimintoa, sillä kukin loitsun komponentti vaatii oman toimintonsa – loitsusanoihin menee yksi, eleisiin yksi, mahdollisten materiaalikomponenttien esiinkaivamiseen yksi. Ja kyllä, loitsimistoimintoihin voi yhdistää myös hyökkäystoiminnon: vuorollaan voi loitsia yhden toiminnon loitsun, liikkua ja vetäistä kohdetta nyrkillä.

Toimintojen yksinkertaistamisen vastapainona Pathfinderin kakkoslaitos voi osoittautua tietyillä tavoilla hankalammaksi kuin edeltäjänsä. Esimerkiksi aseen vetäminen on tällä hetkellä toiminto, jonka voi suorittaa liikkeen ohessa, mutta kakkoslaitoksessa aseen vetäminen vaatii oman toimintonsa. Samalla lailla kilven nostaminen puolustusasentoon vaatii nyt toiminnon sen sijaan, että kilven kantaminen antaisi kiinteää haarniskabonusta. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa analyysiparalyysi on vielä pahempi potentiaalinen uhka kuin nykyisessä laitoksessa. Vaikka Paizo selkeästi pyrkiikin rikkomaan vanhaa ”linear fighters, quadratic wizards” -kaavaa monipuolistamalla ja tehostamalla muiden kuin loitsijaluokkien mekaniikkoja ja lisäämällä taistelussa otettavien toimintojen monipuolisuutta, nähtäväksi jää, millä tavoin muutokset vaikuttavat esimerkiksi korkean tason pelaamiseen. Pathfinderissakin taistelijaluokat ovat aina tupanneet jäämään korkeamman tason pelissä jälkeen ja heidän erikoisuutensa, useamman lyönnin vuorossa, siirtyessä kaikkien hahmoluokkien herkuksi voidaan vain toivoa, että taistelijatyypeille saadaan jotain mehevää myös korkeamman tason pelaamiseen.

Tähän asti annetut teaserit tuntuvat vihjaavan, että hieman kaikkea ykköslaitoksessa ollaan sörkkimässä ja sorvaamassa. Vihollisten ja taitoheittojen skaalaaminen hahmojen tasoihin muuttuu. Featit jaotellaan tyypeittäin: ykköslaitoksesta tuttujen combat featien rinnalle tulevat ainakin skill featit, general featit sekä hahmoluokkakohtaiset class featit. Ultimate Campaign -kirjassa julkaistut retraining-säännöt ovat nyt osa Core Rulebookia: odotan suurella mielenkiinnolla, mitkä muut alkuperäisen Core Rulebookin jälkeen julkaistuista alimekaniikoista pääsevät mukaan. Joidenkin hahmoluokkien piirteitä muokataan eri suuntiin ja kaikille luokille pyritään kehittämään toimivia kykyjä niin taisteluun kuin sosiaalisiin tilanteisiin. Ja reippaat tuhat eri hahmoluokkien arkkityyppiä julkaistuaan Paizo ujuttaa vihdoinkin arkkityypit myös Core Rulebookiin!

Tietyistä kakkoslaitoksen yksityiskohdista ei vielä ole mitään tietoa, mutta oletuksia voi tehdä esimerkiksi Pathfinderin ja Starfinderin välillä tehdyistä muutoksista. Starfinder esimerkiksi nakkasi Pathfinderissa pelaajahahmoilla olennaisessa roolissa olevat traitit romukoppaan ja otti tilalle themet, jotka vaikuttavat laajemmin hahmoon, mutta joita on suppeampi valikoima. Ei myöskään ole epätodennäköistä, että Pathfinderin kakkoslaitos ottaisi pari vinkkiä pahimmalta kilpailijaltaan ja lisäisi peliin piirteitä, jotka muistuttavat Dungeons & Dragonsin hyvin vastaanotettua vitoslaitosta. Yksi vahvistuneista muutoksista on, että jokainen hahmoluokka saa joka tasolla jonkin featin: nähtäväksi jää, ovatko nämä ykköslaitoksen tyylisiä voimatasoltaan rajusti heittelehtiviä kykyjä, D&D 4e:n tyylisiä legopalikkafeatteja, joista voi koota vahvempia kokonaisuuksia, vai jotain muuta.

Muuttuuko maailma?

Settingtasolla ei varmaankaan tulla näkemään kovin suuria mullistuksia: Pathfinderin kehittäjät ovat alusta saakka todenneet, että mikäli pelistä koskaan tehdään kakkoslaitos, he eivät aio pistää Golarionin maailmanjärjestystä täysin uusiksi. Dragonlancen ja Forgotten Realmsin tyyppisiä dramaattisia muutoksia ei siis todennäköisesti olla näkemässä eikä kaikkia Golarionin settingistä kertovia kymmeniä kirjoja varmastikaan tarvitse suorilta heittää romukoppaan. Ensimmäinen kakkoslaitoksen säännöille julkaistava seikkailu, Doomsday Dawn, esittelee Paizon mukaan useita merkittäviä paikkoja Golarionin Sisämerellä ja kertoo niissä tapahtuneista muutoksista viimeisen vuosikymmenen ajalta. Näihin lukeutuvat Paizon julkaisemien Adventure Path -seikkailupolkujen tapahtumat, joille julkistetaan ennen kakkoslaitoksen julkaisua viralliset lopputulokset: aiemmin tulokset ovat olleet kunkin peliporukan itse luomia lukuunottamatta tiettyjä myöhemmissä poluissa referoituja tapahtumia.

Paizon julkaisut ovat perinteisesti edistäneet Golarionin aikajanaa samaa tahtia kuin oikean maailman vuodet kuluvat: esimerkiksi vuosi 2018 on Golarionin ajassa AR 4718. Pathfinderin kakkoslaitos jatkaa tätä perinnettä ja ensimmäiset vuonna 2019 julkaistavat seikkailut sijoittuvat vuoteen AR 4719. Itse olin olettanut, että Core Rulebookiin rotuvaihtoehdoksi nousseet goblinit ja luokkavaihtoehdoksi päässeet alkemistit olisivat vihjanneet jonkinlaisen aikahypyn tapahtuneen. Alkemistien yleistyminen siinä määrin, että ne ovat osa pelin ydinhahmoluokkia, viittaisi tietynasteiseen teknologian kehittymiseen settinginlaajuisesti – tai sitten Paizo on vihdoinkin myöntänyt, että alkemistit ovat hyvin potentiaalinen hahmoluokka leviämään vähän kaikkialle välskäreinä ja luolastonkoluajien varustajina.

Goblinit pelaajarotuna ovat hämmentävämpi veto. Paizo on toki aina pitänyt Golarionin valtavapäisiä, veitsihampaisia, pyromaanisia hiisiä yhtenä pelin ikonisimmista roduista ja koko firman epävirallisina maskotteina, mutta hiidet ovat myöskin Golarionin maailmassa kohdattaessa tapettavia, irrationaalisia syöpäläisiä, joiden mielestä lukeminen ja kirjoittaminen varastavat sanat päästä. Nähtäväksi jää, ovatko hiidet kehittyneet rotuna laitosten välissä vai tuleeko Golarionilla olemaan tulevaisuudessa ns. hiisiongelma.

Pathfinderin ns. iconic-hahmojen eli kunkin hahmoluokan arkkityypillisten esimerkkihahmojen ystävät voivat myöskin riemuita, sillä kaikki Core Rulebookin alkuperäiset iconicit ovat kuvioissa mukana. Remmiin ei kuitenkaan ole päässyt vanha iconic-alkemisti Damiel, vaan core-alkemistia edustaa ensimmäinen, toistaiseksi nimeämätön hiisi-iconic.

Ja kyllä, olet kuullut oikein: Pathfinderin kakkoslaitoksessa ei enää käytetä termiä ”race” viittaamaan eri lajeihin. Tilalle otetaan termi ”ancestry”.

Onko tässä mitään järkeä?

Koska uusia tiedonmurusia Pathfinderin kakkoslaitoksesta tulee lähes joka päivä, ei ole mitään järkeä yrittää yhdessä blogipostauksessa tiivistää kaikkea tähän asti julkaistua. Paizon omat blogipostaukset ovat suhteellisen selkeästi tiettyjen teemojen ympärille rakennettuja ja jokainen voi itse käydä kaivelemassa sieltä itseään kiinnostavat osat kehityksestä: playtestin infosivuilta löytyy myöskin jo hämmentävän suuri määrä vastauksia mahdollisiin kysymyksiin. Lisäksi playtest-versio säännöistä vapautuu kauppoihin ja tilaajille kuukauden kuluttua ja minua paremmat analyytikot löytävät sieltä varmasti kaiken jollekin relevantin. Parhaan kokonaiskäsityksen säännöistä saa todennäköisesti odottamalla lopullisten sääntöjen julkaisua: jos haluaa kuitenkin antaa Paizolle palautetta säännöistä jo kehitysvaiheessa, kannattaa osallistua pelitestivaiheessa pelin pelaamiseen tai pelauttamiseen. Paizo on historiallisesti kuunnellut parhaansa mukaan pelaajiensa ja pelinjohtajiensa palautetta ja pyrkii varmasti ainakin korjaamaan pelitestin aikana löytyvät suoranaiset virheet.

Paizon tavoitteena uuden laitoksen myötä ei heidän mukaansa ole uudelleenjulkaista vain vanhaa materiaalia, vaan luoda mieluummin uutta sisältöä. Tiettyjen klassikkoseikkailuiden uudelleenjulkaisu ei ole vielä poissuljettu vaihtoehto – kenties Pathfinderkin saa omat joka laitokseen uudelleenjulkaistavat legendaariset seikkailunsa – mutta Paizo haluaa keskittyä ensin uusien perussääntöjen luomiseen ja rakentaa niiden pohjalle uutta ennen vanhan uudistamista. (Konversiosäännöt ensimmäisestä laitoksesta toiseen ovat silti myös tulossa.)

Pathfinderia ykköslaitoksen pelitestistä saakka pelanneena ja Starfinderia muutaman kerran puuhailleena voin todeta ainakin sen, että siirtymä ei tule olemaan kivuton. Pathfinderia on ollut sinällään mukava pelata systeeminä, jonka säännöt perustuvat aiempaan, laajalti tunnettuun sääntöjärjestelmään ja jonka system mastery on vuosikymmenen aikana iskostunut napakasti selkärankaan – hieman liiankin napakasti, kun olen yrittänyt siirtyä Starfinderin pariin (miten niin parannusloitsuilla ei voi vahingoittaa epäkuolleita?!). Playtestin teasereista on jo käynyt ilmi, että Pathfinderin kakkoslaitos uudistaa sellaisiakin klassisia kolmefemman piirteitä kuin magic missilen ja Power Attackin toimintatavat. Vanhaan systeemiin tai sitä edeltäneeseen vielä vanhempaan systeemiin tottuneet pelaajat joutuvat varmasti taistelemaan oppiakseen ykkös- ja kakkoslaitosten väliset erot. Paizo on myös täysin kykeneväinen keksimään pyörän uudelleen vähemmän funktionaalisena kuin ennen – tästä ihan hyvä esimerkki on ykköslaitoksen näillä näkymin viimeiseksi jäävä hahmoluokka, käsittämättömän alitehoiseksi kirjoitettu shifter.

Vuosikymmenen Pathfinderin jyystö on kuitenkin osoittanut, että sääntöjärjestelmä vaatii tietyiltä osin suoraviivaistamista ja selkeyttämistä. Tiettyjen Core Rulebookin sääntöjen huono muotoilu on heijastunut eteenpäin koko laitoksen elinkaaren ajan ja voimme vain toivoa, että kakkoslaitoksen pohjasäännöistä poistuvat edes ne vuosikymmenen mukana kummitelleet lapsentaudit, joiden alkuperä saattaa olla jossain paljon kauempana takanapäin. Vaikka monet Pathfinder-fanit varmasti toivoisivatkin, että tuttu järjestelmä pysyisi ikuisena ja muuttumattomana, joskus parikymmenvuotinen perusta kannattaa purkaa ja rakentaa uudelleen.

Ja jos pohdit jo, miten puhutella uutta sukupolvea: Paizo itse suosii muotoja PF1 ja PF2.

Linkkejä:
Pathfinder 2nd Editionin playtest-tiedot ja painoversion ennakkotilaus: http://paizo.com/pathfinderplaytest

ENWorldin Pathfinder 2nd Edition -kokoomalanka: http://www.enworld.org/forum/showthread.php?622877-Pathfinder-2nd-Edition-Compiled-Info


Artikkelin on kirjoittanut Jori-Minna Hiltula, toimittanut LOKIn toimitus.

Yksi kommentti artikkeliin ”Pathfinder 2nd Edition – mitä polulta löytyy?

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s