Roolipeli 24 tunnissa – eli pelinkehityksen pikaruokaa

RPG Geek (rpggeek.com) on järjestänyt vuorokauden mittaisia pelintekokilpailuja vuosina 2003-2005 ja myöhemmin vuosittain 2010 alkaen. Kilpailun idea on yksinkertainen:

  1. Peliä saa kehittää korkeintaan yhtäjaksoiset 24 tuntia.
  2. Idean on oltava uusi. Se ei saa olla aiemmin mietitty.
  3. Pelin on oltava alkuperäinen. Valmiita pelisysteemejä ei saa käyttää pohjana.
  4. Mahdollisen kuvituksen on oltava luvallisesti käytössä.
  5. Voittaja selviää RPGGeekissä järjestettävässä äänestyksessä.

Yleensä sivustolla tarjotaan heitettäväksi avainsanoja, kuten ajankohta ja aihe. Näitä saa käyttää pelinsuunnittelun apuna, mutta se ei ole pakollista. Itse en ole käyttänyt avainsanoja, vaan olen luottanut intuitiooni. En toistaiseksi ole pärjännyt, joten seuraavalla kerralla ehkä kokeilen niiden käyttöä.

Omat kontribuutioni

Olen osallistunut kilpailuun kaikkiaan kuusi kertaa. Parhaiten on ilmeisesti (joinakin vuosina on ilmoitettu vain parhaat) pärjännyt Antlers, joka oli kilpailussa kahdeksas. En ole aina ollut samaa mieltä voittajasta, mutta juuri se tekee näistä kilpailuista niin hienon. Niistä löytyy jokaiselle jotakin.

2013 – Antlers. Antlers on peli, jossa pelataan joulupukin poroja. Joulupukki on maailman taikavoimaisin olento, mutta pahasti dementoitunut. Lisäksi maata uhkaavat tontut, ulkoavaruuden olennot, jotka haluavat Maapallon pysyvään joulunalusviikkojen tilaan. Joulukin pitäisi saada onnistuneesti purkkiin. Antlersia on tiettävästi pelattu sekä Suomessa että USA:ssa.

2014 – The Traveller. Kilpailun aiheena oli matkustaminen. Niinpä tein lyhyen tarinankerrontapelin, jossa salaperäinen matkustaja liikkuu ajassa ja paikassa ratkomassa ongelmia. Ei, hänellä ei ole sinistä puhelinkoppia.

2015 – The Rebel And Other Types. Tämä ei oikeastaan ole peli, vaan lisäosa hahmonluontiin. Rebel And Other Types tuo mihin tahansa peliin Jungin 10 arkkityyppiä. Jokaisella niistä on päämäärä, pelko, heikkous ja lahja. Esimerkiksi luojatyypin päämäärä on visualisoida maailma, sen pelko on keskinkertaisuus, heikkous perfektionismi ja lahja luovuus. Kun arkkityyppiä valitaan, mikään ei estä tekemästä sotilaasta rakastajaa, tai esiintyvästä taiteilijasta sankaria. Hahmoilla on myös niin sanottu arkkibonus, joka lisätään nopanheittoon. Arkkibonuksen määrä riippuu siitä, kuinka hyvin hahmo seuraa arkkityyppiään. Tiedän parikin peliporukkaa, jossa The Rebel And Other Types on otettu mukaan hahmonluontiin.

2016 – Mentals. Mentals on voimauttava supersankariroolipeli, jossa psykiatrisen sairaalan potilaat saavat supervoimia. Peli on laajenemassa oikeaksi roolipeliksi.

2019 – Privates. On kapteeneja. On förstejä. On jopa alikersantteja, jotka leikkivät sankaria ja seikkailevat loittoryhmissä. Ja sitten ovat sotamiehet. He, jotka siivoavat vessat. He, jotka ovat maalitauluna avaruusolentojen tulitukselle. He, jotka tekevät työt, mihin muut eivät koske. Tämä on heidän pelinsä.

2020 – Matchmaker. Tämä peli on käytännössä deittisivustosimulaatio.

Kuvassa hyvin yksinkertaisella grafiikalla tehty kansi roolipelille Mental. Tähdistä ja ympyröistä on muodostettu kolme supersankaria, joiden rinnassa lukee kirjaisn M. Kuvassa lukee Mental - an empowering game of mental illness and superpowers by mixu lauronen.

Miksi osallistua

Pelin kehittäminen tiukassa aikarajassa harjoittaa ajanhallintaa, itsekuria ja järjestelmällisyyttä. Samalla oppii myös luopumaan: peli on pakko laittaa jakoon, vaikkei se olisi ihan valmis. Kilpailussa voi pallotella puolivalmiita ideoita, jotka kenties kasvavat valmiiksi. Mutta ennen kaikkea: 24 tunnin pelinkehitysrupeama on hauskaa.

Miten temppu onnistuu

Kaksikymmentäneljä tuntia on lyhyt aika, jos aikoo vielä yrittää syödä ja nukkua. Kannattaa ehdottomasti valita päivä, jolloin ei oikeasti ole mitään tekemistä. Tunnit hujahtavat suunnitellessa ohi tosi vauhdilla. Yleensä 24 tunnin peleissä on kymmenkunta sivua. Jotkut ovat pystyneet tuottamaan yli 20 sivua. Matchmaker-pelissäni on viisi sivua, joista kolme on täytettäviä lomakkeita.

Mitä selkeämpi ja yksinkertaisempi idea, sen parempi. Yli kahta asiaa ei kannata sekoittaa keskenään. Tämän huomasin Antlersia tehdessäni. Monimutkaisen maailman sijasta olisi kannattanut keskittyä pelisysteemiin, ja tuoda esimerkiksi porojen ajatusmaailmaa paremmin esiin.

Pysy alkuperäisessä suunnitelmassasi. Jos olet tahkonut kymmenessä tunnissa yhtä monta sivua, niin enää ei kannata alkaa alusta. Viimeistele peli, vaikka vähän arveluttaisikin. Muut osallistujat ovat ihan samassa tilanteessa.

Valitse voimakas teema. Se auttaa fokusoitumaan. Lisäksi se helpottaa pelaajia. Esimerkkejä sopivista teemoista ovat aikuistuminen, matka, rikos ja rakkaus. Teeman on oltava lavea, jotta siitä voi ammentaa, mutta samalla kapea, jotta päämäärä pysyy selkeänä. Tämä on tärkeää, koska 24 tunnin pelit ovat yleensä aika lyhyitä.

Luota intuitioon. Joskus hyvä mekaniikka tai maailma syntyy vahingossa.

Lainaa. Kaikkea ei tarvitse keksiä itse. Niin kauan kuin lainaat vain pieniä asioita, voidaan peliä pitää omanasi. Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen.

Voittajat vuosilta 2016 – 2020

2016: Michael Roy, In a Den of Vipers. Omien sanojensa mukaan In a Den of Vipers on peli petoksesta, pelkuruudesta, epäuskollisuudesta ja omahyväisyydestä. Se koostuu viidestä minipelistä, jotka ovat Yhteistyö, Dilemma, Epäilys, Kunnianhimo ja Salakähmäinen operaatio. Näistä viimeinen on tarkoitettu foorumipelaamista varten. Pelissä suoritetaan rikos, joka epäonnistuu, koska ryhmässä on petturi.
2017: Steven Robert, Dungeon Spawn. Tarinankerrontapeli, jossa seurataan luolaston asukkien vaiheita seikkailijaryhmien ja muiden ongelmien paineessa. Peli on suurimman osan ajasta yhteistyöpeli.
2018: Jack van Riel, The Curious Mansion. Tässä pelissä tutkitaan vanhaa kartanoa. Tarinankerronnan lisäksi kaikki piirretään paperille. Sopii erinomaisesti myös lapsille.
2019: Jack van Riel, Dievas. Dievas on peli 1200-luvun liettualaisesta pakanayhdyskunnasta balttilaisten ristiretkien aikaan. Dievasissa pelataan pakanallisia voimansa melkein menettäneitä jumalia, jotka asuvat pienessä kylässä.
2020: Clark Timmins, Letters From France. Pelissä kirjoitetaan kirjeitä kotiin ensimmäisen maailmansodan rintamalta. Kirjeen kirjoittajat ovat ranskalaisia sairaanhoitajia.

Peleistä voi kysellä allekirjoittaneelta osoitteessa mixula@hotmail.fi.


Artikkelin kirjoitti Mixu Lauronen ja toimitti LOKIn toimitus.


Roolipeliblogi LOKI on suomalaisen roolipelaamisen oma kanava.
Julkaisemme suomalaisten roolipelaajien ja liveroolipelaajien peliesittelyjä, kolumneja, pakinoita, arvosteluja ja tapahtumakuvauksia tiistaisin.
Tue LOKIa Patreonin kautta: https://www.patreon.com/roolipeliloki

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s