Sisältö ennen systeemiä

Artikkeli on osa Pelinjohtajan kommentti-kolumnisarjaa. Pelinjohtajan kommentti on hieman provokatiivinen, nimimerkillä julkaistava kolumni pelinjohtajan ajatuksista pelien suunnittelusta ja roolipelaamisesta yleensä. Ei nyt mikään manifesti, mutta hieman sellaisella nenäkkäällä otteella kirjoitettua tekstiä kuitenkin.

“Haluaisin vetää zombie-länkkäripelin, vähän sellaisella True Detective -twistillä. Mikä olisi tähän hyvä systeemi?”

Kuulostaako tutulta?

Jokainen, joka on viettänyt edes muutaman hetken internetin roolipelifoorumeilla on törmännyt kyselijöihin, joilla on peli-idea, mutta ei systeemiä sen toteuttamiseen.

Systeemien vertailu on toki kivaa, ja se voi tuntua jopa tärkeältä, mutta karu fakta on, että se on vain sijaistoimintaa. Se on harrastuksen harrastamisen suunnittelua, ei keskittymistä itse olennaiseen. Tilannetta voi verrata siihen, että muusikko käyttäisi suurimman osan ajastaan kitaroiden vertailemiseen, ei itse soittamiseen.

Ja nyt tarkkana, seuraa tärkeää tietoa.

Hyvä pelinjohtaja keskittyy suurimmaksi osaksi pelin emotionaaliseen sisältöön – ja vetää sen jälkeen briljantin pelin vaikka käpyjä heittelemällä. Huono pelinjohtaja taas miettii pelkkiä noppia ja hahmolomakkeiden sarakkeita, sitä mekaniikkaa. Parhaassa tapauksessa tietysti mekaniikka tukee sisältöä täydellisesti, mutta liian usein mekaniikka rulettaa liikaa.

Ennen kuin mietit järjestelmää, mieti mieluummin, mikä tekee pelistäsi mielenkiintoisen tunteiden ja tuoksujen tasolla. Mikä on se juonellinen tai temaattinen koukku, joka saa pelaajasi palaamaan pelipöytään kerta toisensa jälkeen innosta puhisten? Ovatko hahmosi ikimuistoisia, inhimillisiä ja kokonaisia?

Entä tunnelma? Onko tarkoitus pohtia elämän tarkoitusta otsa rypyssä, tuntea kauhua ja angstia vaiko vain pudotella olutta ja luurankosotureita, samalla kuulumisia vaihtaen?

Ja lopuksi, keskity ensimmäisten sessioidesi sisältöön. Minkälainen on tulevan kampanjasi Suuri Aloitus ja mitkä elementit siinä saavat pelaajiesi käsivarret kananlihalle? Kaiken tämän voit suunnitella ilman yhtäkään ominaisuusriviä tai mekanistista nippeliä.

Kun ylläolevat asiat ovat selkeänä mielessäsi, saat lupani mennä internetiin kyselemään “oliskos mitään systeemejä”? Muista kuitenkin, että yksikään sääntösysteemi ei pelasta löysää peli-ideaa.


Miikkulaisen omakuva, lyijykynä karikatyyri

Kolumnin kirjoitti nimimerkki Luolanestori Miikkulainen.

Kirjoittaja on pitkän linjan pelinjohtaja, joka nauttii pelinsä mieluiten ilman ratakiskoja, hyviksiä tai pahiksia. 

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s